I sidste uge var FødevareWatch vidt omkring, bogstaveligt talt. Læs med her og få overblikket over ugens store regnskaber, Roskilde-fødevarehistorier og reportager fra Sydfyn, Ærø og Lolland.
Turen gik videre til Ærø, hvor FødevareWatch blandt andet mødte tidligere statsminister Jens Otto Krags søn, Peter Hansted, som driver Rise Bryggeri på øen.
FødevareWatch var på pletten på dyrskuepladsen, da Danmarks største festival blev skudt i gang. Her fortalte redaktionens udsendte om Fakta, der i den grad er kommet i Roskilde-stemning og vil bruge sine erfaringer i tiden efter festivalen. Også kaffekæmpen Peter Larsen Kaffe har idéudviklet særligt til festivalen og sælger en særlig kaffebryg til de ca. 130.000 gæster på pladsen. Og i weekenden blev det til et par gode snakke med Tuborg og Carlsberg om både Kina og specialøl.
Mens manges øjne i sidste uge var rettet mod Roskilde, stod tiden ikke stille i resten af Danmarks fødevarevirksomheder. Ingrediensgiganten Chr. Hansen kom med regnskab for 3. kvartal. FødevareWatch tog en snak med finansdirektør Klaus Pedersen.
Ingen uge uden detailhandlen på menuen. FødevareWatch tog de internationale briller på i denne uge og kunne fredag formiddag fortælle, hvordan Netto er klar til at tage kampen op mod både Lidl og Aldi på det britiske marked.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.