FødevareWatch

Netto klar til discountkrig i Storbritannien

Den danske discountkæde er klar til at tage kampen op mod Aldi og Lidl, der stormer frem på de britiske øer.

Foto: Finn Frandsen

Det er to frygtindgydende modstandere, som venter Netto, når discountkæden til efteråret åbner sine første butikker i Storbritannien efter fire års fravær på markedet.

Aldi og Lidl har nemlig taget de britiske kunder med storm og ekspanderet kraftigt.

Men selvom detailmarkedet i Storbritannien lige nu er domineret af de tyske discountsprintere, er Netto klippefast i troen på, at der også er plads til de sort-gule butikker.

”Lidl og Aldi gør det rigtig flot derovre, og dem kommer vi til at slås hårdt med. Men discountmarkedet er endnu ikke særlig udviklet i Storbritannien, og derfor tror vi selvfølgelig på, at der også er plads til Netto,” siger Mads Hvitved Grand, pressechef i Dansk Supermarked, der ejer Netto.

Hvad skal I gøre for at differentiere jer fra Aldi og Lidl?

”Vi kommer til at slå på mange af de samme ting som dem, men derudover skal vi have en stærk ferskvare-profil, en stærk private label-serie og så de her ugentlige spot-tilbud. Og så skal butikkerne have et skandinavisk tvist, for der er ingen tvivl om, at der er en scandi-cool-effekt derovre.”

I Storbritannien fylder discount ca. 7 pct. af dagligvaremarkedet, mens andelen i den danske kolonialsektor i andet kvartal var oppe på 40,2 pct. ifølge tal fra Retail Institue og Dansk Butiksregister.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Starter i Nordengland

Dansk Supermarked er gået sammen med den britiske detailkoncern Sainsbury’s om Netto-samarbejdet, der starter med 15 pilot-butikker, der hovedsageligt kommer til at ligge i Nordengland.

”Vi har valgt Nordengland, fordi det rent logistisk er et godt og befolkningstæt område. Det er et relativt begrænset område, men der bor flere dér end i hele Danmark,” siger Mads Hvitved Grand.

Handler det også om, at Aldi og Lidl ikke er så stærkt repræsenteret i nord?

”Nej. Både Aldi og Lidl er til stede deroppe. Det handler om, at vi skal starte et sted, og så er planen jo, at vi skal brede os ud over hele Storbritannien senere.”

Har I noget konkret mål for, hvor mange butikker I skal have?

”Ja, det er der lagt en plan for, men den holder vi tæt til kroppen. I første omgang skal vi have de første butikker til at fungere, for de danner grundlaget for hele processen derovre,” siger pressechefen.

Fødevarer, drikkevarer, detail og landbrug. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Topchef tog kontakt

Det var Dansk Supermarkeds topchef, Per Bank, som i første omgang tog kontakt til Sainsbury’s, og efter et år var samarbejdet kommet i stand.

Og det har været en fordel, at Per Bank selv har en fortid i Storbritanniens største detailkoncern, Tesco, fortæller pressechef Mads Hvitved Grand.

”Det har betydet meget, for han kender det britiske marked i Storbritannien, og så er han selv kendt i detailkredse derovre. Så i forhold til den indledende kontakt har det haft betydning, men Sainsbury’s har jo valgt Netto på grund af konceptet og vores resultater i de andre lande,” siger han.

Netto har tidligere haft butikker i Storbritannien, men solgte dem i 2010 til Asda. Ifølge Mads Grand Hvitved skyldtes salget dog langt fra, at Netto dengang var en fiasko på de britiske øer.

”Vi fik en super god pris fra Asda, og det salg har gjort, at vi har kunnet investere i forretningen siden da. De penge er brugt på at udvikle forretningen. Men siden har discount taget fart i Storbritannien, og derfor har vi fundet, at tidspunktet er rigtigt til at rykke ind igen,” siger han.

Var det en fejl at sælge dengang?

”Det er svært at sige, om vi havde fået mere værdi ved at blive. I situationen var det en rigtig god handel for os, og den har været med til at skabe fundamentet for det her comeback.”

Detailgiganter henter væksten i udlandet

Britisk detailkæde frygter ikke Netto

Briterne skal lære at elske Netto

Mere fra FødevareWatch

Salling Group forlænger prisloft frem til nytår

Prisloftet, som Salling Group indførte i foråret på en lang række varer, bliver nu forlænget med to måneder til årets udgang. Det sker, dagen efter, Coop meldte et nyt prisprogram ud for to kæder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier