FødevareWatch

Briterne skal lære at elske Netto

Sidst varede forholdet kort. Nu forsøger Dansk Supermarked med en ny Netto-model.

Foto: POLFOTO

Sidste gang gik det galt. Netto forsøgte sig på det britiske marked, men måtte i 2010 give fortabt. Dansk Supermarked solgte sine knap 200 Netto-butikker på britisk jord til amerikanske Wal-Mart.

Nu prøver de igen. Dansk Supermarked har indgået et samarbejde med supermarkedskæden Sainsbury’s, og de to partnere planlægger at åbne 15 Netto-butikker til at starte med.

”Vi skal have folk til at elske Netto igen. Det er vores hovedfokus,” siger Per Bank, som er administrerende direktør i Dansk Supermarked.

Ændret syn på discount

De nye Netto-butikker vil derfor også være anderledes end den tidligere britiske Netto-kæde. Der vil være et langt større fokus på friske råvarer, og brødkonceptet ”Brødhuset” med frisk brød og dansk wienerbrød vil også fylde hylderne i de nye butikker.

”Vi kommer helt anderledes tilbage. Kunderne vil se noget helt nyt, og samtidig har kunderne også ændret meget syn på discount, siden vi var her sidst. Så vi er meget fortrøstningsfulde og tror på, at kunderne vil tage godt imod Netto,” siger Per Bank.

Det engelske dagligvaremarked har ændret sig meget siden sidst, Netto boede i Storbritannien. Blandt andet har både Aldi og Lidl fået stor succes og taget markedsandele fra de traditionelle supermarkeder.

Starter med 15 butikker

”Discountmarkedet har udviklet sig utrolig meget, og der et stort potentiale. Så det er det helt rigtige tidspunkt at gå ind i Storbritannien,” siger Per Bank.

De 15 første butikker vil åbne i det nordlige England. Der er ikke sat endelige mål for, hvor mange Netto-butikker der skal være i Storbritannien. Lige nu handler det om at få de første sat godt i søen.

”Lige nu kigger vi på den første fase. Vores samarbejde med Sainsbury’s er perfekt, for alle briter kender Sainsbury’s, Sainsbury’s kender det britiske marked, og vi ved, hvordan man driver discountbutikker,” siger Per Bank.

Internationale målsætninger

Dansk Supermarked har en målsætning om at doble salget i de internationale Netto-butikker. Det skal de nye britiske butikker hjælpe med at realisere.

Fremtiden vil formentlig også byde på andre markedsudvidelser, men Dansk Supermarked har ikke aktuelle planer.

”På længere sigt er der helt sikkert muligheder for nye partnere i flere lande. Men i den nære fremtid er det Storbritannien, vi fokuserer på,” siger Per Bank.

Netto træder på bremsen

Dansk Supermarked satser på mobile betalinger

Ny Netto-direktør: Et drømmejob

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier