En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
20.06.2014kl. 13.30

Briterne skal lære at elske Netto

Sidst varede forholdet kort. Nu forsøger Dansk Supermarked med en ny Netto-model.
Foto: POLFOTO
Finans
AF MARIA TRUSTRUP HANSEN

Sidste gang gik det galt. Netto forsøgte sig på det britiske marked, men måtte i 2010 give fortabt. Dansk Supermarked solgte sine knap 200 Netto-butikker på britisk jord til amerikanske Wal-Mart.

Nu prøver de igen. Dansk Supermarked har indgået et samarbejde med supermarkedskæden Sainsbury’s, og de to partnere planlægger at åbne 15 Netto-butikker til at starte med.

”Vi skal have folk til at elske Netto igen. Det er vores hovedfokus,” siger Per Bank, som er administrerende direktør i Dansk Supermarked. 

Ændret syn på discount

De nye Netto-butikker vil derfor også være anderledes end den tidligere britiske Netto-kæde. Der vil være et langt større fokus på friske råvarer, og brødkonceptet ”Brødhuset” med frisk brød og dansk wienerbrød vil også fylde hylderne i de nye butikker.

”Vi kommer helt anderledes tilbage. Kunderne vil se noget helt nyt, og samtidig har kunderne også ændret meget syn på discount, siden vi var her sidst. Så vi er meget fortrøstningsfulde og tror på, at kunderne vil tage godt imod Netto,” siger Per Bank. 

Det engelske dagligvaremarked har ændret sig meget siden sidst, Netto boede i Storbritannien. Blandt andet har både Aldi og Lidl fået stor succes og taget markedsandele fra de traditionelle supermarkeder.  

Starter med 15 butikker

”Discountmarkedet har udviklet sig utrolig meget, og der et stort potentiale. Så det er det helt rigtige tidspunkt at gå ind i Storbritannien,” siger Per Bank.  

De 15 første butikker vil åbne i det nordlige England. Der er ikke sat endelige mål for, hvor mange Netto-butikker der skal være i Storbritannien. Lige nu handler det om at få de første sat godt i søen.

”Lige nu kigger vi på den første fase. Vores samarbejde med Sainsbury’s er perfekt, for alle briter kender Sainsbury’s, Sainsbury’s kender det britiske marked, og vi ved, hvordan man driver discountbutikker,” siger Per Bank.

Internationale målsætninger

Dansk Supermarked har en målsætning om at doble salget i de internationale Netto-butikker. Det skal de nye britiske butikker hjælpe med at realisere.

Fremtiden vil formentlig også byde på andre markedsudvidelser, men Dansk Supermarked har ikke aktuelle planer.

”På længere sigt er der helt sikkert muligheder for nye partnere i flere lande. Men i den nære fremtid er det Storbritannien, vi fokuserer på,” siger Per Bank.

Netto træder på bremsen

Dansk Supermarked satser på mobile betalinger

Ny Netto-direktør: Et drømmejob

Relaterede artikler:

  • Foto: Presse/Dansk Supermarked

    Ny Netto-model rykker ind i Storbritannien

  • Foto: Finn Frandsen

    Ny Netto-direktør: Et drømmejob

    For abonnenter

  • Foto: Finn Frandsen

    Netto træder på bremsen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"En gennemsnitlig Irma-kunde handler nu dobbelt så meget i discountforretninger som i Irma," siger Kræn Østergaard Nielsen, topchef i Coop om begrundelsen for at lukke Irma. | Foto: Kim Frost
Detail

Coop-topchef: "Det er en myte, at Irma-kunder bare vil have trøfler og mørbrad"

Væksten i discount har udhulet forretningsgrundlaget under Irma, siger Coop-topchef Kræn Østergaard, der afviser kritik af, at Coop ikke skulle have gjort nok for at redde kæden.
  • Tidligere Irma-direktør om lukning: "Vildt, voldsomt og vanvittigt"
  • Kræns gennemgribende forandringer: Har ryddet hele hylden

For abonnenter

Foto: Miriam Dalsgaard
Fødevarer

I dag udløber Skares frist for at fremskaffe dokumentation

For abonnenter

Fra april lukker Irma-kæden som led i en sparerunde i Coop, der har ejet Irma siden 1982. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.
Detail

Overblik: Det sker der med de 65 Irma-butikker

”Vi er selvfølgelig ikke uberørte af de svære markedsforhold, men vi har hele tiden været markedsledere på onlinemarkedet, og vi står selvfølgelig kun endnu stærkere nu," siger Stefan Plenge, adm. direktør i Nemlig.com. | Foto: Martin Lehmann
Detail

Nemligs tro på online dagligvaremarked er uændret trods Coop-exit

For abonnenter

Foto: Pr / Statkraft
Fødevarer

El- og gaspriserne når sjældent lavt niveau

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Detail

Tidligere Irma-direktør om lukning: "Vildt, voldsomt og vanvittigt"

For abonnenter

Læs også

Foto: Miriam Dalsgaard
Fødevarer

I dag udløber Skares frist for at fremskaffe dokumentation

Skare-koncernens frist for at fremskaffe dokumentation på de godt 250 tons kød, som har ligget på frost i op til 13 år, udløber. Nu skal der tages stilling til, hvad der skal ske med kødet.

For abonnenter

Foto: Brian Karmark/ERH
Fødevarer

DC-topchef: Det er åndssvagt kompliceret, men det er det, der sker

Danish Crown lander ”en lille krone” efter markedsprisen det seneste kvartal. Topchef Jais Valeur kalder situationen ”perfekt storm” og annoncerede fyringer. De fleste skulle dog være sket uanset markedssituationen. 

For abonnenter

Steen Sønnichsen er erfaren slagterimand med direktørjob i såvel Danish Crown som Westfleisch tidligere. Siden august har han haft ansvar for de internationale dele af den tyske Tönnies-koncern, herunder Tican Fresh Meat i Danmark.
Fokus

Tican-formand: "Selvfølgelig kan man tjene penge på at drive slagteri i Danmark"

PORTRÆT: Steen Sønnichsen er født ind i slagteribranchen, hvor han har i snart 40 år har sat sit præg. Som ny formand for Tican ser han gode muligheder for virksomheden. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • El- og gaspriserne når sjældent lavt niveau – 09.52
  • Overblik: Det sker der med de 65 Irma-butikker – 09.48
  • Nemligs tro på online dagligvaremarked er uændret trods Coop-exit – 09.12
  • Chokolademager må kaste håndklædet i ringen – 08.21
  • Kædedirektør er "dybt skuffet" – 07.44
  • Coop-topchef: "Det er en myte, at Irma-kunder bare vil have trøfler og mørbrad" – 07.07
  • I dag udløber Skares frist for at fremskaffe dokumentation – 06.48
  • Selvstændige Kvickly-butikker vil beholde navn trods national ændring – 06.43
  • Tidligere Irma-direktør om lukning: "Vildt, voldsomt og vanvittigt" – 31. jan.
  • Kræns gennemgribende forandringer: Har ryddet hele hylden – 31. jan.
  • Detail-analytiker: "Irma er en religion" – 31. jan.
  • Analytiker: Coop ruster sig til skærpet kamp om kunderne – 31. jan.
  • Nyt nordjysk fjerkræslagteri satser på økologi – 31. jan.
  • Burgerkæmpe slutter året stærkt af – 31. jan.
  • Irma lukker – 137 års dansk butikshistorie afsluttes nu – 31. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge