FødevareWatch

Netto vil have danske leverandører med til UK

Når Netto igen åbner i Storbritannien, kommer flere danske leverandører med på vognen, fortæller Dansk Supermarked.

Foto: Finn Frandsen

Efter fire års fravær får Netto til efteråret comeback på det britiske marked, og det bliver med en række danske varer på hylderne.

Det fortæller Mads Hvitved Grand, pressechef i Dansk Supermarked, som ejer Netto.

”Vi kommer til at have en række danske varer med derover. I Storbritannien er det forbundet med noget positivt at være fra Skandinavien, og det skal vi udnytte både i sortiment og udtryk,” siger han til FødevareWatch.

Hvilken type varer kunne I forestille jer at tage med fra Danmark?

”Vi kan endnu ikke fortælle specifikt om sortimentet, men det bliver formentlig både fødevarer og non-food. Vi har haft god succes med at introducere udenlandske leverandører i både Polen, Tyskland og Sverige (hvor Netto også har butikker, red.), så der er også gode muligheder for danske leverandører i Storbritannien.”

Netto kommer til at starte med 15 pilot-butikker på de britiske øer og vil derefter udvide butiksnettet.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Et perfekt match

Netto indtager Storbritannien i samarbejde med Sainsbury's, som er blandt de største britiske detailkoncerner.

Dansk Supermarked og Sainsbury's har indgået et joint venture, hvor selskaberne kommer til at dele både indtægter og udgifter ligeligt i de kommende Netto-butikker.

”Kulturmæssigt passer Netto rigtig godt sammen med Sainsbury's, og vi deler det samme værdisæt. Det er desuden en stor fordel, at de ligger i den dyre ende, mens vi er i discount, og derfor kommer vi ikke til at kannibalisere hinanden i stor stil,” siger Mads Hvitved Grand.

Han tilføjer, at Dansk Supermarked ikke har forhandlet med andre britiske detailkoncerner end Sainsbury's om et eventuelt samarbejde.

Løgismose-model er mulig

I Danmark har Netto haft stor succes med at samarbejde med gourmet-producenten Løgismose, og selvom kæden i Storbritannien kommer til at kæmpe om discountmarkedet, kan der også blive plads til dyrere produkter.

”Man kan i hvert fald sagtens forestille sig, at man kunne spille på high end-produkterne, ligesom vi gør herhjemme. Endnu har vi ikke overblik over, hvor de skal komme fra. Men for danske leverandører er der bestemt muligheder inden for både basisvarer og de lidt dyrere varer,” siger Mads Hvitved Grand.

Det bliver i øvrigt danske Morten Møberg Nielsen, der kommer til at lede Nettos ekspansion i Storbritannien. Han har tidligere være kædens landedirektør i Tyskland.

Detailgiganter henter væksten i udlandet

Britisk detailkæde frygter ikke Netto

Ny Netto-model rykker ind i Storbritannien

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier