FødevareWatch

Carlsberg: "Vi kan mærke, vi er tilbage i Coop"

Efter en tur ude i kulden er Carlsbergs produkter igen at finde på hylderne i Coop, og det kan ses på bryggeriets samlede markedsandel.

Foto: Eva Hartvig

Markedsandelen for Carlsberg i Danmark har igen fået luft under vingerne, efter at bryggeriet og detailkæden Coop fra 1. januar er blevet enige om at genoptage samarbejdet. Men markedsandele oppe i slutningen af 60'erne, som det var tilfældet i begyndelsen af 00'erne, kommer Carlsberg nok ikke.

Det erkender chefen for Carlsberg i Vesteuropa, Jørn Tolstrup Rohde, over for Ritzau Finans.

"Vi kan mærke, vi igen er tilbage i Coop og har et ordentligt samarbejde igen."

Stigende markedsandel

Normalt vil Carlsberg ikke fortælle om markedsandele på kvartalsbasis, da de svinger meget, men Rohde oplyser dog alligevel, at markedsandelen i maj er steget lidt over 6 pct.point. til godt 49 pct. i volumen og knap 55 pct. i værdi.

I begyndelsen af nullerne var markedsandelen oppe sidst i tresserne. I 2008 var den i Danmark omkring 62 pct., men faldt så med et slag til omkring 56 pct., da Carlsberg opgav at producere øl med "private label" primært til Coop.

"Vi når ikke tilbage på en markedsandel i underkanten af de 70 pct., da markedet i modsætning til dengang er blevet mere diversificeret," vurderer direktøren.

På det danske marked er der nu mange øl i bunden og et bredt udbud af superprodukter.

"Kan vi ligge med en markedsandel på omkring 60 pct., tror jeg, vi vil være tilfredse med det," siger Jørn Tolstrup Rohde.

Når man snakker markedsandel er det værd at huske på, at den typisk beregnes på mængder og ikke værdi.

"Den værdi, der blev skabt i begyndelsen af 00'erne, var mindre end den, der skabes i dag," anfører han og fremhæver:

"Indtjeningen er steget ganske pænt siden da. Vi kan godt skabe mere værdi på mindre volumen."

Øget fokus på specialøl

Carlsberg har også i Danmark øget fokus på specialøl, hvor marginerne er bedre.

Det har resulteret i nyheder fra husbryggeriet Jacobsen og lancering af Grimbergen. Semper Ardens-serien er lanceret i Dansk Supermarkedsbutikker, og dertil kommer salg af ølmærkerne Brooklyn og Erdinger i Danmark.

Markedspladsen er også blevet markant hårdere.

Detailhandelskæderne konkurrerer benhårdt internt, og det stiller ifølge direktøren hårde krav til Carlsberg som leverandør.

Grænsehandel

En anden side af det danske marked er grænsehandelen.

Regeringen satte med virkning fra 1. juli sidste år afgiften på øl og sodavand ned netop med det formål at mindske incitamentet for den populære disciplin at hente øl og vand syd for den danske grænse.

"Vi kan klart mærke afgiftsnedsættelsen i form af et fald i grænsehandelen og en stigning på det danske marked," siger Jørn Tolstrup Rohde.

Det underbygges af tal fra Bryggeriforeningen.

Statistik fra brancheforeningen viser, at ølsalget i andet halvår sidste år er steget 1,3 pct. og 0,7 pct. i perioden januar til maj i år.

Sodavandssalget steg i de samme perioder med 7,5 pct. og 8,3 pct.

Carlsberg kender dog ikke udviklingen specifikt på grænsen, men vurderer effekten på baggrund af salget i Danmark.

Carlsberg er gratis til VM i Brasilien

Selskab bag øl-eventyr gået konkurs

Nye russiske alkoholregler kan ramme Carlsberg hårdt

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier