FødevareWatch

Kongespil, lotteri og Asti-knap skal sikre goodwill

Under Roskilde Festival vil Fakta med en række happenings og forskellige tiltag eksperimentere med markedsføringen over for kunderne og samtidig opbygge en goodwill, der skal vare ved ud over festivalen.

Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

For andet år i træk deltager Fakta i Roskilde Festival med en butik ude blandt de mere end 80.000 musikglade campister. Den kommer til at være Fakta-kædens største butik målt i omsætning - og den mindste målt i areal.

”Vi bruger det til at lave noget anderledes, end man normalt gør i vores branche. Kvickly har jo været på festivalen i en del år, og sidste år havde vi så en chef, der tog kontakt til festivalen og spurgte, om Fakta ikke også skulle være her. Vi bruger det både eksternt, hvor vi brander os sammen med festivalen, og internt, hvor vi bruger det som en happening i Fakta for vores medarbejdere,” siger Flemming Braasch, salgschef i Fakta til FødevareWatch og tilføjer:

”Herude har vi berøring med rigtig mange mennesker. Vi har omkring 50-55.000 ekspeditioner, så vi har fysisk kontakt med en meget stor gruppe mennesker, der forhåbentligt associerer Fakta med en god oplevelse. Det er det, vi prøver at skabe herude – en virkelig sjov happening – noget anderledes.”

Skal øge kendskabet

Fakta vil på Dyrskuepladsen uden for Roskilde eksperimentere en hel del med både markedsføring og happenings, hvor man får nogle læringsprocesser herude på den konto, som bliver evalueret af bl.a. kædens digitale markedsføringschef i forhold til, hvad man kan bruge i hverdagen på den anden side af festivalen.

”Hvordan kan vi ramme vores målgruppe, og hvad skal der til at ramme den? Vi prøver at øge kendskabsgraden til Fakta, særligt via sociale platforme,” siger Flemming Braasch.

Men det er ikke kun eksternt kæden anvender tilstedeværelsen på festivalen. Det er også en HR-mæssig godbid for ledelsen. Hele 225 medarbejdere er tilknyttet den ene butik på pladsen, der har åbent i otte dage fra 7 morgen til 4 nat.

”Det lyder af mange, og i forhold til en normal butik er det da også 10 gange så meget personale. Men der er også mange, der er anvendt til at bygge boden op før festivalen, og folk til at fylde butikken op med varer op til festivalen. Alle medarbejdere skal have en 32 timers vagt, og til gengæld får de så medarbejderarmbånd til festivalen. Og man skal også huske på, at vi har rigtig mange åbningstimer – 21 timer i døgnet i otte dage – så vi skal have rigtig mange medarbejdere tilknyttet for at kunne holde butikken bemandet med de nødvendige 18-25 medarbejdere ad gangen i treholdsskift,” lyder det fra Flemming Braasch.

Et helt show

En af de 225 medarbejdere, der dog ikke skal stå bag disken, er Esben Licht, oplevelsesdesigner hos Fakta, der over for FødevareWatch uddyber en række af de tiltag, som kæden søsætter og hvorfor.

”Hele ugen igennem forsøger vi eksempelvis at gøre det at købe en flaske Asti til en oplevelse. I det øjeblik, at der er en kunde, der siger, at vedkommende gerne vil have en flaske Asti, så bliver der råbt "Asti" igennem hele butikken, og der bliver trykket på Asti-knappen, hvorefter vores Asti-champagne-galopsmaskine spiller 20 sekunder af sangen. Kunden bliver gelejdet ned i den ene ende af maskinen, hvor han eller hun må skyde sin prop efter nogle varer, der står på en bestemt hylde, og hvis du rammer det, er det dit. Der bliver taget et billede, og man bliver hængt op på Wall of Fame. Der kører et helt show," siger han.

Fakta kører også en øl-kongespilsturnering ude foran butikken med kædens egne regler, hvor 32 lejre er tilknyttet, ligesom der kører talentshowet X-Fakta hver dag kl. 10, da køen på det tidspunkt altid er lang, og underholdning kærkommen.

”Vi kører Fakta Fast Food, som er lidt à la Fear Factor, hvor man på tid skal spise nogle ting, der er blevet blendede. Søndag bliver det afsluttet i en finale, hvor vi finder ud af, hvem der hurtigst kan spise en blanding af alt det, der er blevet serveret i løbet af hele ugen,” siger Esben Licht og fortsætter:

”Vi laver også Danmarks største sjatfest. Vi kører med et koncept under festivalen, hvor vi tager imod tre lunkne øl og giver to kolde øl retur. Vi tjener altså en øl på den konto, og på lørdag holder vi sjatfest, hvor vi inviterer alle, der har byttet en øl, for at få den igen kølet.”

Prøver at skabe vedvarende værdi

Ved siden af alt dette her kører man også et stort lotteri, hvor der er lavet 25.000 lodder, og vi har fået sponseret 5.000 præmier. Hovedpræmien er festivalsbilletter.

”Her skal man dog hente vores app for at se, hvem der har vundet. Hele hemmeligheden bag vores lotteri er, at vi har så mange vindere, at vi ikke kan lave en liste ude ved boden, så folk er nødt til at downloade Faktas app for at se, om de har vundet. Den vej rundt håber vi, at folk vil fortsætte med at bruge den app på den anden side af festivalen,” siger han og afslutter:

”Vi prøver at skabe noget værdi, som ikke blot er kroner og øre. Skabe en goodwill omkring Fakta, som skal vare ved udover festivalen. Eksempelvis kongespillet tjener vi jo ikke noget som helst på, vi forærer 32 kongespil væk og håber så, at Faktas regler til spillet bliver de gældende regler, og at man derigennem associerer Fakta med noget positivt på den konto.”

Roskilde-forsøg endte på butikshylderne

Sådan udvælger Roskilde Festival sine leverandører

Skanderborg Festival hjalp Tulip til fødevarepris

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier