Peter Larsen Kaffe testede sidste år et nyt produkt på Roskilde Festival, der blev en så stor succes, at det snart kan findes på hylderne i detailhandlen.
Duften af stærk friskbrygget kaffe blandes med et stænk af mexicanske pandekager, flæskesteg og thai-mad i Roskilde Festivals Food Court. Her tilbyder en række boder mad i alle afskygninger til festivalens ca. 130.000 gæster og frivillige.
Men glem for en stund alt om dampende varm kaffe, som du kender den - for nu skal kaffen nemlig være kold.
Det mener man i hvert fald hos Peter Larsen Kaffe, der lancerer det økologiske kaffe-produkt Koldbryg, som selskabet havde med som et forsøg på sidste års Roskilde Festival. Det viste sig at være en god idé.
"Der var egentlig tale om lidt af et eksperiment, men det var en mega succes på festivalen, og vi kunne slet ikke følge med efterspørgslen. Det fik os til at tænke, at der var potentiale, og så har vi gået over vinteren og udviklet produktet,” siger Lars Aaen Thøgersen, brandmanager hos kaffeselskabet, til FødevareWatch.
Det nye produkt, som har ligget i koldt vand i over 16 timer, bliver lanceret på årets festival og kommer derefter på butikshylderne landet over. Det er tappet på flaske hos Ørbæk Bryggeri på Sydfyn.
Bliver succesen gentaget?
Peter Larsen Kaffe har igen i år en kaffebar på Roskilde Festival, hvor fra man sælger den særlige brygning Roskilde Roast.
"I første omgang er det en ren Roskilde-aktivitet, men hvis det bliver en stor succes, kan den jo godt komme i handlen. Det er klart,” siger Lars Aaen Thøgersen.
Han fortæller, at samarbejdet med landets største festival giver Peter Larsen Kaffe stor værdi.
”Vi er ikke kun på Roskilde for at markedsføre os. Det handler også om, at vi her får en helt unik finger på pulsen, når det handler om kundernes ønsker til smag, design og en række andre ting. Og det bruger vi i vores produktudvikling."
Giver det også økonomisk mening at være på Roskilde?
"Det er ikke nogen guldgrube for os, hvis man tænker på salget derude. Men ud over en masse kundekendskab er vi jo også med til at bidrage til bæredygtighed, når vi er på Roskilde, fordi en stor del af indtjeningen går til velgørenhed. Og det betyder meget for os," siger Lars Aaen Thøgersen.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.