FødevareWatch

Roskilde-forsøg endte på butikshylderne

Peter Larsen Kaffe testede sidste år et nyt produkt på Roskilde Festival, der blev en så stor succes, at det snart kan findes på hylderne i detailhandlen.

Foto: PR

Duften af stærk friskbrygget kaffe blandes med et stænk af mexicanske pandekager, flæskesteg og thai-mad i Roskilde Festivals Food Court. Her tilbyder en række boder mad i alle afskygninger til festivalens ca. 130.000 gæster og frivillige.

Men glem for en stund alt om dampende varm kaffe, som du kender den - for nu skal kaffen nemlig være kold.

Det mener man i hvert fald hos Peter Larsen Kaffe, der lancerer det økologiske kaffe-produkt Koldbryg, som selskabet havde med som et forsøg på sidste års Roskilde Festival. Det viste sig at være en god idé.

"Der var egentlig tale om lidt af et eksperiment, men det var en mega succes på festivalen, og vi kunne slet ikke følge med efterspørgslen. Det fik os til at tænke, at der var potentiale, og så har vi gået over vinteren og udviklet produktet,” siger Lars Aaen Thøgersen, brandmanager hos kaffeselskabet, til FødevareWatch.

Det nye produkt, som har ligget i koldt vand i over 16 timer, bliver lanceret på årets festival og kommer derefter på butikshylderne landet over. Det er tappet på flaske hos Ørbæk Bryggeri på Sydfyn.

Bliver succesen gentaget?

Peter Larsen Kaffe har igen i år en kaffebar på Roskilde Festival, hvor fra man sælger den særlige brygning Roskilde Roast.

"I første omgang er det en ren Roskilde-aktivitet, men hvis det bliver en stor succes, kan den jo godt komme i handlen. Det er klart,” siger Lars Aaen Thøgersen.

Foto: PR
Foto: PR
 

Han fortæller, at samarbejdet med landets største festival giver Peter Larsen Kaffe stor værdi.

”Vi er ikke kun på Roskilde for at markedsføre os. Det handler også om, at vi her får en helt unik finger på pulsen, når det handler om kundernes ønsker til smag, design og en række andre ting. Og det bruger vi i vores produktudvikling."

Giver det også økonomisk mening at være på Roskilde?

"Det er ikke nogen guldgrube for os, hvis man tænker på salget derude. Men ud over en masse kundekendskab er vi jo også med til at bidrage til bæredygtighed, når vi er på Roskilde, fordi en stor del af indtjeningen går til velgørenhed. Og det betyder meget for os," siger Lars Aaen Thøgersen.

Sydfyn samler erhvervets underskov

Ny bog kortlægger kaffen for nybegynderen

Rekord-tidlig høst i Nordjylland

Mere fra FødevareWatch

Overblik: Her er partiernes erhvervspolitik

VALG 2022: Manglende arbejdskraft og selskabsskattelettelser vil stå højt på den erhvervspolitiske dagsorden under det kommende folketingsvalg, mener politisk redaktør. Trods udfordringer får erhvervslivet dog næppe megen opmærksomhed under valgkampen. Få overblikket over partiernes erhvervspolitiske ønsker her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier