FødevareWatch

Carlsberg øjner stort potentiale i specialøl

De unge har fået smag for specialøl, og det kan fordoble markedet inden for de næste fem år, spår Carlsberg-chef.

Foto: Jesper Hansen/POLFOTO

Tidligere var specialøl forbeholdt kræsne øl-entusiaster, men nu har også de unge danskere fået øjnene op for de ofte lidt dyrere og stærkere øl.

Og den trend står Carlsberg klar til at udnytte, fortæller bryggeriselskabets danske chef, Carsten Hänel.

”Det er igen blevet moderne for unge at drikke andet end helt almindelige pilsnere, og det gør markedet for specialøl meget interessant for os. Derfor er det også et marked, vi satser meget på,” siger han til FødevareWatch, som møder ham på årets Roskilde Festival.

Nyt tiltag på vej

I dag fylder specialøl ca. 10 pct. af det samlede danske ølmarked, men området er i eksplosiv vækst, fortæller Carlsberg-chefen.

”Jeg tror på, at det kan fylde det dobbelte om fem år. Over tid kan det blive op til en fjerdedel.”

Hvad gør I konkret for at udnytte opsvinget i markedet for specialøl?

”Vi lancerer løbende nye øl i Jacobsen-serien (Carlsbergs flagskib inden for specialøl, red.) og henter også udenlandske øl til Danmark. Og efter sommerferien er vi klar med et helt nyt tiltag, som kommer til at bevæge sig endnu mere mod den unge del af specialøl-drikkerne. Så strategien er klar,” siger Carlsberg-chefen, som kom til selskabet i 2012 fra chipsproducenten Kim’s.

Han kan endnu ikke fortælle mere detaljeret om det kommende tiltag, oplyser han.

På vej tilbage efter Coop-konflikt

Sidste år fik Carsten Hänel lidt af en udfordring, da Carlsberg endte i en omfattende konflikt med detailkoncernen Coop.

Det betød, at Carlsberg-produkterne kun i et meget begrænset omfang var at finde på butikshylderne i Coops kæder, og det gav et mærkbart tab af markedsandele og omsætning.

Og selvom parterne har begravet stridsøksen, kæmper bryggeriet stadig for at tilbagevinde sin tidligere position.

”Når man er i konflikt i lang tid, tager det tid at komme sig fuldstændigt. Men vi er stærkt på vej tilbage og har i løbet af de seneste måneder øget vores markedsandel med 6 pct. Så det ser trods alt fornuftigt ud,” siger Carsten Hänel, som ikke ønsker at oplyse, hvad konflikten med Coop har kostet for Carlsberg.

Bryggerichefen kan i øvrigt kan glæde sig over, at salget på det danske ølmarked sidste år steg for første gang i 20 år.

Carlsberg: Sverige i god gænge 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier