En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
03.07.2014kl. 13.11

Sådan udvælger Roskilde Festival sine leverandører

Fødevarevirksomhederne skal leve op til en række krav, hvis de vil have en af de eftertragtede pladser som leverandør til landets største festival.
af NICOLAJ VORRE

De danske fødevareselskaber står i kø for at få sit navn på de 125 ton brød, 3,8 ton bacon eller 1 mio. liter øl, som hvert år sælges på Roskilde Festival.

Det har nemlig både økonomisk, men i særdeleshed image-mæssig værdi at være leverandør til festivalen, som trækker op imod 130.000 gæster og frivillige hvert år.

Men det er ikke nemt at komme ind i varmen, for festivalen har en række krav til sine leverandører, fortæller Mikkel Sander, projektleder for madstrategi på Roskilde Festival.

”Det handler om leverandørernes produktkvalitet, deres evne til at levere store mængder på relativt kort tid og bredden i deres produkter. Når det f.eks. handler om mejeriprodukter, skal de jo kunne levere alt fra yoghurt til mælk,” siger han til FødevareWatch, der i de kommende dage vil være tilstede på festivalen i Roskilde.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Vil have unikke varer

Et andet aspekt, som festivalen vurderer sine leverandører på, er bæredygtighed: hvis produktet er økologisk eller lokalt produceret er det en klar fordel.

FødevareWatch på Roskilde Festival

Vi er i denne uge taget på Roskilde for at snakke med de små og store fødevareselskaber, der bidrager til landets største festival.

Desuden betyder det noget, at leverandørerne kommer med varer, som er unikke for festivalen. Det gør f.eks. kaffeproducenten Peter Larsen Kaffe, som har lavet en særlig Roskilde Roast.

”Ligesom vi gerne vil have den nyeste musik, forsøger vi at have nogle nye madprodukter, som kan være med til at flytte opfattelsen af, hvad man kan spise på en festival. Det kan være med til at gøre festivaloplevelsen større, tror vi,” siger Mikkel Sander.

Kan du komme i tanke om nogle store succeser i den henseende?

”Jeg er ikke sikker på, at Meyers flæskestegsandwich var blevet til, hvad den er i dag, hvis de ikke havde haft den med på festival. Ørbæk har også udviklet sin økologiske spiritus sammen med os, og den sælges i dag i butikkerne, så det er jo nogle eksempler. Og der bliver afprøvet en række ting i løbet af ugen.”

Får mange henvendelser

Ifølge Mikkel Sander får festivalen hvert år ca. 50 henvendelser fra producenter, som gerne vil levere til Roskilde Festival. Men langt fra alle kommer ind.

Det hænder dog også, at festivalen sætter en leverandører-tjeneste i "udbud". Det skete sidste år, hvor man manglede en vinleverandør.

En række selskaber bød sig til, men valget faldt på lokale NICVIN, som importerer fra Frankrig, Italien og Spanien.

Fødevarer, drikkevarer, detail og landbrug. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Foto: PR
Foto: PR
 

Fakta om maden på Roskilde

• Målsætningen for andelen af økologiske råvarer: 30 % på tværs af alle madboder, 45 % i medarbejderbespisning, 60 % i Food Court og 70 % hos kunstner-catering.

• Al ris, pasta, dåsetomater, salat, juice, kaffe, te, vin og mejeriprodukter skal boderne på Roskilde Festival indkøbe økologisk.

• Årets madspildsprojekt skal indsamle 30-50 tons fødevarer der ellers ville gå til spilde.

• 31 barer sælger drinks og cocktails i 2014

• 125 ton brød blev indtaget i 2013

• 19 ton ost blev indtaget i 2013

• 13 ton hakket, frisk grønt blev indtaget i 2013

• 13 ton mayonnaise blev indtaget i 2013

• 3,8 ton bacon blev indtaget i 2013

• 3,3 ton salt blev indtaget i 2013

• 1 million liter øl blev drukket på sidste års festival

Skanderborg Festival hjalp Tulip til fødevarepris

30 ton mad op af festivalens skraldespand

Øko-fest på NorthSide

Relaterede artikler:

  • 30 ton mad op af festivalens skraldespand

  • Øko-fest på NorthSide

  • Foto: Ole Lind

    Skanderborg Festival hjalp Tulip til fødevarepris

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Alfred Josefsen var direktør i Irma fra 1999 til 2012. | Foto: Joachim Adrian
Detail

Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma

Ifølge Alfred Josefsen har Coop ikke ”ønsket at medvirke til Irmas overlevelse”, og derfor opgiver han at redde dagligvarekæden. (Opdateret.)
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma
  • Stine Bosse genopstiller ikke til Coops bestyrelse
Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

For abonnenter

Foto: Pr
Drikkevarer

Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet

For abonnenter

Foto: Pr
FodevareWatch

Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger

For abonnenter

Foto: Coop
Detail

Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand

Læs også

Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

2023 tegner sig til at blive endnu et udfordrende år for økologiske mejerier som Thise. Mejeridirektør ser flere positive takter, men forventer langtfra høje vækstrater.

For abonnenter

Foto: Rune Pedersen/Politiken/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Kagedirektør ser opbremsning: "Det går ikke så stærkt for tiden"

”Vi er ikke nået i mål med det, vi skulle i januar”, siger Dina Food-direktør oven på en lettere skuffende start på året. Mangel på arbejdskraft i restaurantlivet giver dog fortsat kageselskabet medvind. 

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

Udmeldingen om, at konkurrenten Delika Food Group vil købe Skare Food og Defco-pålægsfabrikkerne, bliver positivt modtaget hos kunderne i detailleddet.

For abonnenter

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger – 16.02
  • Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet – 15.26
  • Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma – 15.09
  • Taco Bell-ejer taber højde i formarkedet trods stærk årsafslutning – 14.26
  • Tuborg sender velprøvet øko-version på gaden – 14.21
  • Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand – 13.38
  • Nestlé varsler yderligere prisstigninger i 2023 – 13.00
  • Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder" – 12.01
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma – 11.34
  • Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker – 11.00
  • Novozymes: Novo Holdings køber aktier for 66 millioner – 10.43
  • Carlsberg undlader nyt aktietilbagekøb for at købe partner ud i Indien – 10.34
  • Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern – 10.33
  • Dansk lakseopdræt udsteder aktier for trecifret millionbeløb – 10.06
  • Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres – 09.50
Flere nyheder

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Watch Job

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Endpoint Management Administrator

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge