De danske fødevareselskaber står i kø for at få sit navn på de 125 ton brød, 3,8 ton bacon eller 1 mio. liter øl, som hvert år sælges på Roskilde Festival.
Det har nemlig både økonomisk, men i særdeleshed image-mæssig værdi at være leverandør til festivalen, som trækker op imod 130.000 gæster og frivillige hvert år.
Men det er ikke nemt at komme ind i varmen, for festivalen har en række krav til sine leverandører, fortæller Mikkel Sander, projektleder for madstrategi på Roskilde Festival.
”Det handler om leverandørernes produktkvalitet, deres evne til at levere store mængder på relativt kort tid og bredden i deres produkter. Når det f.eks. handler om mejeriprodukter, skal de jo kunne levere alt fra yoghurt til mælk,” siger han til FødevareWatch, der i de kommende dage vil være tilstede på festivalen i Roskilde.
Et andet aspekt, som festivalen vurderer sine leverandører på, er bæredygtighed: hvis produktet er økologisk eller lokalt produceret er det en klar fordel.
Desuden betyder det noget, at leverandørerne kommer med varer, som er unikke for festivalen. Det gør f.eks. kaffeproducenten Peter Larsen Kaffe, som har lavet en særlig Roskilde Roast.
”Ligesom vi gerne vil have den nyeste musik, forsøger vi at have nogle nye madprodukter, som kan være med til at flytte opfattelsen af, hvad man kan spise på en festival. Det kan være med til at gøre festivaloplevelsen større, tror vi,” siger Mikkel Sander.
Kan du komme i tanke om nogle store succeser i den henseende?
”Jeg er ikke sikker på, at Meyers flæskestegsandwich var blevet til, hvad den er i dag, hvis de ikke havde haft den med på festival. Ørbæk har også udviklet sin økologiske spiritus sammen med os, og den sælges i dag i butikkerne, så det er jo nogle eksempler. Og der bliver afprøvet en række ting i løbet af ugen.”
Får mange henvendelser
Ifølge Mikkel Sander får festivalen hvert år ca. 50 henvendelser fra producenter, som gerne vil levere til Roskilde Festival. Men langt fra alle kommer ind.
Det hænder dog også, at festivalen sætter en leverandører-tjeneste i "udbud". Det skete sidste år, hvor man manglede en vinleverandør.
En række selskaber bød sig til, men valget faldt på lokale NICVIN, som importerer fra Frankrig, Italien og Spanien.
• Målsætningen for andelen af økologiske råvarer: 30 % på tværs af alle madboder, 45 % i medarbejderbespisning, 60 % i Food Court og 70 % hos kunstner-catering.
• Al ris, pasta, dåsetomater, salat, juice, kaffe, te, vin og mejeriprodukter skal boderne på Roskilde Festival indkøbe økologisk.
• Årets madspildsprojekt skal indsamle 30-50 tons fødevarer der ellers ville gå til spilde.
• 31 barer sælger drinks og cocktails i 2014
• 125 ton brød blev indtaget i 2013
• 19 ton ost blev indtaget i 2013
• 13 ton hakket, frisk grønt blev indtaget i 2013
• 13 ton mayonnaise blev indtaget i 2013
• 3,8 ton bacon blev indtaget i 2013
• 3,3 ton salt blev indtaget i 2013
• 1 million liter øl blev drukket på sidste års festival
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.