Coop indgik i denne uge en partneraftale med Gourmet Bornholm, som betyder, at sammenslutningens producenter fremover vil sælge deres varer i kædens butikker på og uden for øen.
Samarbejdet er den første af sin slags, og målet er at fordoble salget af bornholmske fødevarer inden for de næste tre år ved blandt andet at introducere 25 nye varer i mindst 100 butikker uden for Bornholm.
Roskilde Festival tiltrækker hvert år over hundredetusinde sultne og tørstige mennesker og dermed også en god portion danske fødevareproducenter, der bruger anledningen til at prøve det seneste nye af. FødevareWatch var med på festivalen – læs et udpluk af historierne her:
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.