"Den energi, der opstår de fire dage, den er magisk"
Meyers har i år været med på Roskilde Festival i fem år. Direktør for Meyers Køkken gør status og kommer med et godt råd til de firmaer, der gerne vil have foden indenfor.
Bageriet er i fuld gang, det samme er sandwich-magerne, og sultne festivalgæster styrer mod Meyers kæmpestore bod på festivalen.
Og der er faktisk til at se det, hvis man ikke lige ved det – at det er her Meyers holder til: En sjov figur af manden, der er her, der og alle vegne pryder facaden. Hele otte kasser er linet op, klar til at tage imod betaling.
Bag Roskilde-satsningen står Meyers Køkken, hvis daglige forretningsområde er festmenuer til store begivenheder – op til flere tusinde gæster, og med underholdning, hvis det er ønsket. Ansvarlig for Roskilde Festival er direktør Carl Johan Paulsen.
Han fortæller, at teltet er 24x15 meter, sidste år solgte Meyers 23.000 flæskestegs-sandwiches og bagte otte ton brød på festivalens fire dage.
"Vi er koncentreret om ét sted, hvor vi har en stor bod, kæmpe køkken med live bageri, bygget op fra grunden til festivalen. Det er lidt en øvelse, da vores brød er bagt på surdej og koldhævet, så vi skal hele tiden være 24 timer foran. Det kræver en masse køleplads og logistik i det hele taget."
Hvilken type aftale indgår I med festivalen?
"Vi har en helt almindelig aftale, hvor vi sælger vores mad mod at betale en husleje, der er relateret til omsætning og fortjeneste, og på toppen af det betaler vi blandt andet diverse afgifter til festivalen, for eksempel el og vand."
Hvorfor er I på festivalen?
"Det startede, fordi Claus Meyer havde et stort ønske om at fortælle en historie om det brød, vi bager i vores bageri. I stedet for bare at have bageri, var ambitionen at skabe noget med brød, så vi lidt ad bagvejen fik vist, hvor interessant brødet er. Og så var det, vi opfandt at lave en flæskestegssandwich. Det skete faktisk ved et tilfælde – den var et af mange skud fra hoften, nogle uger inden festivalen i 2010. Og det viste sig jo, at blive en kæmpe succes, vi tørlagde Kødbyen for svinekam det år."
Meyers har været på Roskilde lige siden.
Kyllingetesten
”Festivalen har vist sig at være et superfedt sted at prøve nogle nye ting af i forhold til den yngre målgruppe; i år har vi været så heldige at vinde en pris for vores butter chicken, en særlig ret, man kan købe i detailhandlen. Og nu er Butter Chicken kommet med på festival for at se, hvordan den fungerer i en festival set-up."
Så hvis den falder heldigt ud, overvejer I, hvordan den kan indpasses i forretningen?
"Ja, lige præcis. Vi åbner en take away butik om ikke så længe. Hvis en butter chicken fungerer på Roskilde, så tænker vi også den virker i en take away butik. Og så er Roskilde jo en rigtig fed måde at møde vores gæster på - også gæster, der er lidt yngre."
Er det aldersmæssigt en speciel målgruppe, der er på Roskilde?
“Vi er et brand, der spænder over en bred målgruppe – og vi ser et stort potentiale i det unge publikum, og vil gerne vise dem, hvad Meyers også er. Men man kan jo lave markedsføring ved at købe tv-reklamer, eller man kan gøre det ved at møde gæsterne på en lidt sjovere måde, og det synes vi, at Roskilde er et meget godt eksempel på."
Har det også været en god forretning i kroner og øre?
"Det kommer lidt an på, hvordan vi gør det op. Isoleret set på festivalen, er vejret en afgørende faktor, bliver det godt vejr, er der en pæn sandsynlighed for, at vi laver et lille overskud. Men hvis vi tager alle timer med, så gør vi det ikke for pengenes skyld. Vi starter allerede planlægning i september-oktober, og vi har haft full-time projektleder på siden januar. Vi lægger mange ressourcer i årets festivaler – og der er flere hundrede Meyers-frivillige, der arbejder på festivalen, det er ret intenst, 30 klassiske Meyers produkter på menuen, otte kasser, bemandet non-stop i 4 dage."
Er på flere festivaler
Er I på andre festivaler?
"Ja, for første gang i år har vi prøvet at se, om det kunne have sin gang på jord andre steder end Roskilde. Vi var på Tinderbox, skal på Skanderborg Festivalen og på Copenhagen Pride."
Hvordan gik det på Tinderbox?
"Det gik rigtig fint, og vi kan godt forestille os, at vi kommer igen næste år."
I satser også på at komme på Roskilde de kommende år?
"Vi har været på Roskilde Festival i fem år, det er et stort projekt, og der er rigtig mange regler. Jeg vil da tro, vi kommer igen, men det er noget, vi evaluerer på hvert år."
Nu nævner du mange regler, Er der noget, der kunne gribes bedre an af festivalledelsen?
"Vi er jo heldige at være på en festival, hvor der er masser af gæster og det glæder vi os over – og så lever vi med, at der til gengæld er lidt mange regler og bureaukrati. Det er enormt svært for mig at vurdere, om det hele er nødvendigt – det er jo en stor begivenhed, der skal løbe af stablen over kort tid.”
Hvis du skulle give andre firmaer, der gerne vil på Roskilde Festival et godt råd, hvad skulle det så være?
"Vi har ikke gjort det for bundlinjens skyld, Roskilde er god for brandet, det er også en fest for medarbejderne og hele organisationen. Så mit råd må være, at man overvejer nøje, hvad festivalen skal gøre for ens forretning."
"Jeg tror på, at man skal se det som en helhed, og jeg vil anbefale, man har en anden type agenda end at tjene penge på Roskilde. Hvis det bare bliver ren business, så er det et meget stort projekt. Vi har en historie, vi gerne vil fortælle – og ja, vores medarbejdere og frivillige, har en fest samtidig med, at de arbejder. Den energi, der opstår de fire dage, den er magisk."
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.