Køerne ved boderne begynder så småt fra morgenstunden, først kaffen, så øllerne og forbavsende tidligt sandwich og andet mad.
Der er unge mennesker, faktisk flest unge i alle afskygninger; hende med tatoveringerne, ham med overarmene, fra alle lag i samfundet.
Carlsberg, Meyers, Juicorganic, Hansens Is, Peter Larsen Kaffe.
Alle er de med Roskilde Festivalen, alle fremhæver de, at det er et fremragende udstillingsvindue for deres produkter – et godt sted at teste nye produkter.
Men hvem er den typiske festivalgæst? Det svar kan Isabel Birch Waltersdorph, "ansvarlig for Food" på festivalen give FødevareWatch – her er beskrivelsen.
Holder regnen sig væk, kan Roskilde blive god is-forretning
Den typiske gæst
*Alder: 73 pct. af publikum er under 25 år og gennemsnitsalderen er 23,9 år.
*Køn: Der er en lille overvægt af kvinder blandt publikum, 51 pct. kvinder og 49 pct. mænd.
*Civilstand: Over halvdelen af publikum er single (58 pct.), mens 35 pct. har en kæreste og kun 5,2 pct. er gift.
*Beskæftigelse: 49 pct. af publikum er studerende og 29 pct. er i arbejde. Derudover er 4,3 pct. jobsøgende/ledige.
*Geografi: Der er en klar overvægt af danskere. 90,5 pct. kommer fra Danmark, men 4 pct. er fra Norge og 3 pct. er fra Sverige. Det er hovedsageligt publikum fra Sjælland, nærmere betegnet Storkøbenhavn, som tager på Roskilde Festival.
*Økonomi: Hovedparten af publikum har et månedligt rådighedsbeløb mellem 2.001-5.000 kr. De forventer at bruge mellem 1.001-2.000 kr. i løbet af festivalen, men der er dog flere segmenter, som bruger væsentligt mere, hvilket hiver gennemsnittet op på 2.265 kr.
*Arketype: Roskilde-gængeren er kort sagt en 24-årig dansk kvinde. Hun er single, studerende og bosat i Storkøbenhavn. SU’en rækker ikke så langt, men hun forventer at bruge en stor del af hendes rådighedsbeløb på Roskilde Festival, helt præcis 2.265 kr.
Jacobsen glæder sig til Paul McCartney
Alkoholfri fremgang i Tuborg
"Den energi, der opstår de fire dage, den er magisk"