Ugen der gik: MadMarked, Danish Crown og Claus Meyer
MadMarked-stifterne stifter ny øko-kæde, Danish Crown styrer igennem et historisk stormvejr, og Claus Meyer ser from mod sit nye eventyr i New York i ugen, der gik.
Knap et halvt år efter at MadMarked gik konkurs, da det kom frem, at adm. direktør Jesper Skibstrup havde taget af kassen, er ægteparret Kim og Birgitte Escherich klar med en ny økologisk butikskæde. Projektet får navnet Madselskabet, og ligesom sidst er ambitionerne tårnhøje. Den første butik åbner snart i Silkeborg, men det er planen at åbne 50 butikker inden for de næste fem til seks år.
Det russiske importforbud har kostet Danish Crown omkring én mia. kr. og sendt slagterikoncernen ud i et gigantisk stormvejr, der først nu er ved at løje af. "Det er en politisk konflikt, men det er vores ejere, der betaler prisen for den. Sådan er det, og jeg må bare konstatere, at ingen politiker reelt har løftet en hånd for at afbøde de dramatiske økonomiske konsekvenser, som krisen har haft for vores branche," siger adm. direktør Kjeld Johannesen.
Når sommerferien er slut, sætter Claus Meyer og familien kurs mod New York, hvor kokken snart slår dørene op til både en restaurant og en food hall på 1.400 kvadratmeter på den ikoniske Grand Central Station. Meyer har selv skudt 15 mio. kr. i projektet, hvor risikoen er ligeså stor som gevinsten ved succes.
Den nye regering vil lempe landbrugets miljøkrav, men spørger man danskerne, så ser de gerne, at Danmark går forrest i EU på miljøområdet. Det viste en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer i den forgangne uge, hvor Venstre også advarede imod at opstille en falsk modsætning mellem vækst og miljøhensyn.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.