FødevareWatch

Ugen der gik: MadMarked, Danish Crown og Claus Meyer

MadMarked-stifterne stifter ny øko-kæde, Danish Crown styrer igennem et historisk stormvejr, og Claus Meyer ser from mod sit nye eventyr i New York i ugen, der gik.

Birgitte Escherich gik konkurs med MadMarked i januar, da det kom frem, at en direktør havde taget af kassen. Nu forsøger hun igen. Her er hun på besøg hos landmand Torben Christiansen. | Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

MadMarked-stiftere starter på en frisk

Knap et halvt år efter at MadMarked gik konkurs, da det kom frem, at adm. direktør Jesper Skibstrup havde taget af kassen, er ægteparret Kim og Birgitte Escherich klar med en ny økologisk butikskæde. Projektet får navnet Madselskabet, og ligesom sidst er ambitionerne tårnhøje. Den første butik åbner snart i Silkeborg, men det er planen at åbne 50 butikker inden for de næste fem til seks år.

MadMarked-stiftere starter ny øko-kæde – vil åbne 50 butikker

Bortvist direktør overførte 310.000 til private konti

Butiksejere har købt MadMarked

Politikerne må vågne op og indse, at det russiske importforbud har ramt den danske fødevareindustri hårdt, mener Kjeld Johannesen. | Foto: Polfoto/Arkiv
Politikerne må vågne op og indse, at det russiske importforbud har ramt den danske fødevareindustri hårdt, mener Kjeld Johannesen. | Foto: Polfoto/Arkiv

Danish Crown styrer igennem stormvejr

Det russiske importforbud har kostet Danish Crown omkring én mia. kr. og sendt slagterikoncernen ud i et gigantisk stormvejr, der først nu er ved at løje af. "Det er en politisk konflikt, men det er vores ejere, der betaler prisen for den. Sådan er det, og jeg må bare konstatere, at ingen politiker reelt har løftet en hånd for at afbøde de dramatiske økonomiske konsekvenser, som krisen har haft for vores branche," siger adm. direktør Kjeld Johannesen.

Slagterigigant i århundredets orkan

Danish Crown leder stadig efter ekstern investor

Danish Crown-chef afviser kritik af udenlandsk arbejdskraft

 

Claus Meyer satser stort på en restaurant og food hall på Grand Central Station i hjertet af New York. | Foto: Martin Lehmann/Polfoto/Arkiv
Claus Meyer satser stort på en restaurant og food hall på Grand Central Station i hjertet af New York. | Foto: Martin Lehmann/Polfoto/Arkiv

Claus Meyer ser frem mod New York

Når sommerferien er slut, sætter Claus Meyer og familien kurs mod New York, hvor kokken snart slår dørene op til både en restaurant og en food hall på 1.400 kvadratmeter på den ikoniske Grand Central Station. Meyer har selv skudt 15 mio. kr. i projektet, hvor risikoen er ligeså stor som gevinsten ved succes.

Meyer om New York-projekt: "Alt kan gå galt"

Madklubben leder efter ny direktør

Kendt restaurantkæde søger kapital

Landbrugets påvirkning af miljøet var endnu en gang til debat i den forgangne uge. | Foto: Gregers Tycho/Jyllands-Posten
Landbrugets påvirkning af miljøet var endnu en gang til debat i den forgangne uge. | Foto: Gregers Tycho/Jyllands-Posten

Danskerne ønsker kontrol med landbruget

Den nye regering vil lempe landbrugets miljøkrav, men spørger man danskerne, så ser de gerne, at Danmark går forrest i EU på miljøområdet. Det viste en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer i den forgangne uge, hvor Venstre også advarede imod at opstille en falsk modsætning mellem vækst og miljøhensyn.

Danskerne vil have stram kontrol med landbruget

Landbrugsboss: "Vi kunne jo også bare smide håndklædet i ringen"

Bredt flertal lover et miljøvenligt dansk landbrug

Fødevarevirksomheder bør tage ansvar for miljøet

Lektor: Regeringens landbrugspolitik er 'ahistorisk'
 

Plus det løse...
 

Fynsk mikrobrygger opruster til vækst

Lavazza snupper endnu et brand fra kaffekonglomerat

Faktas kædedirektør: Hvornår finder I på noget nyt?

Velhavende udlændinge opkøber danske gårde i rekordtempo

Analyse: Ingen udsigt til nye jobs i fødevarebranchen

Danske grænsebutikker tjener styrtende på danske afgifter

Arla sænker mælkeprisen igen

FrieslandCampina køber belgisk mozzarella-producent

Fransk mejerikoncern hæver sin danske bundlinje

Amerikanske kødspisere foretrækker 'Made in USA'

Britisk priskrig rammer de små producenter

Mere fra FødevareWatch

Sommertid på FødevareWatch

I de kommende fem uger udkommer FødevareWatch med ét dagligt nyhedsbrev, hvor vi løbende vil bringe nyheder fra branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier