Den italienske kaffekoncern Lavazza har indgået en aftale om at overtage det franske brand Carte Noire for omkring 800 mio. euro (5,97 mia. kr.).
Det skriver Food Bev.
Kaffemærket har hidtil været ejet af den amerikanske storkoncern Mondelez International, og frasalget var et krav fra de europæiske konkurrencemyndigheders side for, at man ville tillade en storstilet sammenlægning af selskabet DE Master Blenders og Mondelez’ kaffeafdeling.
Det nye kaffekonglomerat, der går under navnet Jacobs Douwe Egbert, blev formelt en realitet tidligere i denne måned.
Det er ikke første gang, at Lavazza har snuppet overskydende mærker fra de to selskaber på baggrund af fusionen. Den italienske koncern har blandt andet også købt mærkerne L’Or og Grande’Mere for 600 mio. euro, ligesom man har overtaget en del af den danske kaffeforretning Merrild Kaffe.
Den handel betyder, at det gamle Merrild Kaffe nu er splittet i to nye selskaber. Det ene er ejet af Lavazza og står for salget af Merrild Kaffe, mens det andet, JDE, er ejet af Jacob Douwe Egberts, og står for salget til virksomheder og for salget af Pickwick, Senseo og Café Noir.
Det seneste opkøb gør Frankrig til det næststørste marked for den fremadstormende italienske koncern efter hjemlandet og vil ifølge Food Bev tredoble selskabets omsætning i landet.
Opkøbet dækker både ristet og malet kaffe af mærket Carte Noire, samt forretningen for kaffepuder- og kapsler, der er kompatible med Nestlés Nespresso-maskiner. Samtidig overtager italienerne et produktionsanlæg i nærheden af den franske by Montpellier.
Italiensk kaffeselskab køber Merrild i Danmark
Lavazza tilbudt at købe kaffe-brand fra Mondelez
Lavazza vil købe kaffebrands fra ny markedsleder
Merrild-selskab indgår i gigantisk kaffefusion
Hollandsk ejer vil af med Merrild i år
EU fremtvinger ejerskifte i Merrild Kaffe