Den amerikanske fødevarekoncern Mondelez International har tilbudt de eksklusive rettigheder til et opkøb af sit kaffe-brand Carte Noir i Europa til italienske Lavazza.
Det skriver Reuters.
I september sidste år kom det frem, at Mondelez og dennes hollandske konkurrent D.E. Master Blenders 1753 B.V, søgte aftagere af de to populære kaffe-brands Café Grand’Mère og L’Or i Frankrig.
Baggrunden for beslutningen var, at de to selskaber gjorde – og stadig gør sig - klar til en storstilet fusion af sine respektive kaffeforretninger i et nyt selskab under navnet Jacobs Douwe Egberts (JDE), og her risikerer man – især i Frankrig – at komme i clinch med europæiske konkurrenceregler.
Ifølge Reuters har Lavazza tilbudt mere end 600 mio. euro eller 4,48 mia. kr. til Mondelez og D.E. Master Blenders for et køb af Café Grand’Mère og L’Or, og den italienske koncern var allerede i gang med at skaffe pengene til opkøbet. Men nu har Mondelez altså i stedet tilbudt Carte Noire til Lavazza.
Lavazza indgik i starten af denne uge en aftale om at frasælge mere end halvdelen af sin andel i amerikanske Keurig Green Mountain for omkring 624 mio. dollars eller 4,15 mia. kr.
Det vides ikke, hvor meget Carte Noir skal koste den italienske kaffekoncern, hvis den tager imod tilbuddet fra Mondelez.
Medie: Frasalg skal sikre gigantisk kaffefusion
Lavazza vil købe kaffebrands fra ny markedsleder
Mondelez skaber verdens største kaffeselskab
EU undersøger gigantisk kaffefusion
Kaffefusion skal åbne nye markeder
Nestlé presses af ny kaffefusion