FødevareWatch

Lavazza tilbudt at købe kaffe-brand fra Mondelez

Italienske Lavazza var på vej til at købe to mindre kaffebrands fra amerikanske Mondelez International, som dog hellere vil sælge et helt andet brand til konkurrenten.

Foto: Finn Frandsen/POLFOTO/arkiv

Den amerikanske fødevarekoncern Mondelez International har tilbudt de eksklusive rettigheder til et opkøb af sit kaffe-brand Carte Noir i Europa til italienske Lavazza.

Det skriver Reuters.

I september sidste år kom det frem, at Mondelez og dennes hollandske konkurrent D.E. Master Blenders 1753 B.V, søgte aftagere af de to populære kaffe-brands Café Grand’Mère og L’Or i Frankrig.

Baggrunden for beslutningen var, at de to selskaber gjorde – og stadig gør sig - klar til en storstilet fusion af sine respektive kaffeforretninger i et nyt selskab under navnet Jacobs Douwe Egberts (JDE), og her risikerer man – især i Frankrig – at komme i clinch med europæiske konkurrenceregler.

Ifølge Reuters har Lavazza tilbudt mere end 600 mio. euro eller 4,48 mia. kr. til Mondelez og D.E. Master Blenders for et køb af Café Grand’Mère og L’Or, og den italienske koncern var allerede i gang med at skaffe pengene til opkøbet. Men nu har Mondelez altså i stedet tilbudt Carte Noire til Lavazza.

Lavazza indgik i starten af denne uge en aftale om at frasælge mere end halvdelen af sin andel i amerikanske Keurig Green Mountain for omkring 624 mio. dollars eller 4,15 mia. kr.

Det vides ikke, hvor meget Carte Noir skal koste den italienske kaffekoncern, hvis den tager imod tilbuddet fra Mondelez.

Medie: Frasalg skal sikre gigantisk kaffefusion

Lavazza vil købe kaffebrands fra ny markedsleder

Mondelez skaber verdens største kaffeselskab

EU undersøger gigantisk kaffefusion

Kaffefusion skal åbne nye markeder

Nestlé presses af ny kaffefusion

Mere fra FødevareWatch

Gorillas fyrer 300 ansatte – fremtid i Danmark er uvis

Hård konkurrence på ”last mile delivery”-markedet får tyske Gorillas til at skære til og sadle om. Fremover vil fokus være på Tyskland, Frankrig, Holland, Storbritannien og USA, mens fremtiden for den danske forretning hænger i en tynd tråd.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier