Kaffefusion skal åbne nye markeder

En sammenlægning af Mondelez og D.E. Master Blenders’ kaffeforretninger kan åbne muligheder på nye markeder for det fusionerede selskab, siger Mondelez’ kaffechef.

Mondelez International er klar til at kapre kaffekunder på helt nye markeder efter gennemførelsen af en storstilet fusion til næste år. Det siger selskabets kaffechef, Roland Weening, i en artikel, der bringes på Nasdaqs hjemmeside.

Kort før sommeren annoncerede Mondelez, at man ville spinde sin kaffeforretning ud fra selskabet og lægge den sammen med den hollandske virksomhed D.E. Master Blenders 1753 B.V. Dermed ville man skabe verdens største selskab, der fokuserede udelukkende på dette segment, med en potentiel årlig omsætning på mere end 39 mia. kroner.

Mondelez skaber verdens største kaffeselskab

Alle kaffeaktiviteterne skal overføres til et nyt selskab, der skal etableres i Holland under navnet Jacobs Douwe Egberts (JDE), og det vil ifølge Weening, der bærer titlen President Coffee, Mondelez Europe and Global Category Lead, åbne nye markedsmuligheder for det fusionerede selskab.

”Du kan bruge brands og teknologi, hvor det før ville have taget for lang tid, eller det ville have været for dyrt at gøre,” siger Roland Weening, og peger på Rusland og Brasilien som oplagte vækstmarkeder for selskabet.

Samtidig afslører han, at væksten primært skal komme fra det fremstormende segment for kaffekapsler og maskiner, hvor Mondelez har systemet Tassimo og er i skarp konkurrence med Nestlé.

Dette segment vokser markant hurtigere end det generelle kaffemarked, og Roland Weening siger, at man har hævet salget af sine Tassimo-maskiner med ca. en fjerdedel det seneste år, dog uden at oplyse de præcise tal.

Nestlé presses af ny kaffefusion

Medie: Frasalg skal sikre gigantisk kaffefusion

Ny opsplitning på vej i Mondelez

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter