FødevareWatch

Lavazza vil købe kaffebrands fra ny markedsleder

Den italienske koncern Lavazza er på vej til at opkøbe kaffebrands fra to selskaber, som står overfor en sammenlægning, der vil skabe verdens største kaffeselskab.

Foto: Finn Frandsen/POLFOTO/arkiv

Den italienske kaffekoncern Lavazza har afgivet et bindende købstilbud på de franske kaffebrands L’Or og Café Grand’Mère og håber på at kunne lukke en aftale inden udgangen af 2015.

Det bekræfter en talsmand fra Lavazza ifølge Financial Times.

Talsmanden vil ikke afsløre, hvor meget den italienske virksomhed har budt på de to brands, men to unavngivne kilder siger til avisen, at værdien ligger omkring 600 mio. euro.

Financial Times skrev allerede sidste år, at ejerne af de to brands, DE Master Blenders 1753 og Mondelez International, forsøgte at skille sig af med dem.

Det skyldes at de to selskaber står overfor en sammenlægning af sine kaffeforretninger for at skabe verdens største dedikerede kaffeaktør, og her er frasalgene en nødvendighed for at fusionen ikke kommer i clinch med europæiske konkurrenceregler i forhold til det franske marked.

Dengang blev der dog nævnt en samlet pris på de to kaffebrands på ca. 480 mio. euro, men nu ser det altså ud til, at DE Master Blenders 1753 og Mondelez International kan skrabe hele 25 pct. mere ind på frasalget.

Mondelez skaber verdens største kaffeselskab

Nestlé presses af ny kaffefusion

Medie: Frasalg skal sikre gigantisk kaffefusion

EU undersøger gigantisk kaffefusion

Kaffefusion skal åbne nye markeder

Mere fra FødevareWatch

Gorillas fyrer 300 ansatte – fremtid i Danmark er uvis

Hård konkurrence på ”last mile delivery”-markedet får tyske Gorillas til at skære til og sadle om. Fremover vil fokus være på Tyskland, Frankrig, Holland, Storbritannien og USA, mens fremtiden for den danske forretning hænger i en tynd tråd.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier