Mens de fleste af discountkonkurrenterne kæmper med røde tal på bundlinjen, går det anderledes godt for Rema 1000, der fremlagde årsregnskab i starten af uge. Her kunne den norskejede kæde præsentere en omsætning på 10,4 mia. kr., hvilket svarer til en vækst på 9,5 pct. i forhold til året før. Sidste uge bød samtidig på nyt fra Netto, Kvickly, norsk Coop og Løvbjerg-kæden.
Tidligere har det været tilladt at betale såkaldt ’smørelse’ for at få tingene til at glide lettere, men nu er det helt slut med at betale penge under bordet i Carlsberg. Bryggeriet gjorde sig samtidig bemærket ved at investere i nye lastbiler, mens ansættelsen af Cees 't Hart som kommende adm. direktør har skabt stoleleg på hollænderens nuværende arbejdsplads FrieslandCampina.
Mejerigaarden, der stod bag Premier Is, tager afsked med topchef siden 2012, Mogens Jønck, der indtræder i bestyrelsen. Han bliver erstattet af to nye direktører, der kommer til at dele ledelsesansvaret.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.