Med masser af varenumre på hylderne er det lykkedes for discountkæden Rema 1000 at få danskerne til at lægge flere af deres dagligdagsindkøb i kædens butikker, og det kan aflæses i regnskabet for 2014, som netop er blevet offentliggjort.
Reitangruppen, der ejer Rema 1000, har fremlagt regnskabet for både Danmark og Norge, og for de 260 danske Rema 1000 butikker alene blev driftsresultatet før skat på 269 mio. kr. Det er over 19 mio. kr. resultatet fra 2013.
Ifølge adm. direktør i REMA 1000, Henrik Burkal, er konkurrencen i dagligvarebranchen hårdere og mere intensiv end nogensinde før, men det til trods havde kæden en fremgang i sin omsætningsvækst på 9,5 pct. og en omsætning på 10,4 mia. kr. Det er omkring 900 mio. kr. mere end i 2013.
"Tallene for 2014 er endnu et bevis på, at danskerne har taget vores måde at drive købmandsforretning og ”Discount med holdning” til sig. Vi har vundet markedsandele, men det vigtigste er faktisk, at vi fortsat ændrer forbrugernes opfattelse af, at den laveste pris sagtens kan gå hånd i hånd med høj kvalitet, inspiration og innovation," udtaler Henrik Burkal i en pressemeddelelse.
For få nye butikker
2014 har imidlertid ikke udelukkende været en succes historien for discountkæde. Adm. direktør Henrik Burkal fortalte i et interview med Berlingske tilbage i starten af året, at han ærgrede sig over, at det ikke lykkedes at nå målet om 20 butiksåbninger.
I stedet blev det kun til 11 butikker, og det var ikke nok, fortalte han til avisen.
”Der er mange grunde til, at vi ikke nåede flere i 2014, men generelt kan man sige, at med alle de butiksetableringer, der er i markedet, er det meget, meget vigtigt, at vi åbner de rigtige steder. Alle butikker, vi åbner, skal give mening i forhold til forbrugerne og fremtiden,” sagde Henrik Burkal til avisen.
For indeværende år regner Rema 1000 med at åbne 15-20 nye butikker i Danmark.
Den norske ejer, Reitangruppen, omsatte samlet for 71 mia. kr. i 2014.
Her er detailhandlens bedste frugt- og grøntafdeling
Høj dansk innovationsgrad sælger økologi i udlandet
Rema 1000 er dansk discountkonge