Høj dansk innovationsgrad sælger økologi i udlandet
På det økologiske fødevarefelt har Danmark en stor international stjerne, men resultaterne af de seneste års store økologiske innovation skal stadig bakkes op af hårdt arbejde, når produkterne skal eksporteres, siger eksportmanager i Økologisk Landsforening.
Økologisk Landsforening eller Organic Denmark, som foreningen kalder sig, når den bevæger sig ud over de danske grænser, har en stor stand på Malmø-messen Nordic Organic Food Fair, der løber af stablen i disse dage.
Faktisk er den danske fællesstand den nok tydeligste stand i den store hal, og ifølge Helene Birk, der er eksportmanager i Økologisk Landsforening, er der ingen tvivl om, at den samlede danske økologiske satsning gennem snart rigtig mange år bærer frugt.
”Der er stor bevågenhed om økologien fra Danmark, og vi er kendt for flere ting, heriblandt den meget høje innovationsgrad blandt producenterne," siger hun til FødevareWatch.
Danmark er også kendt som markedet med det store økologiske udvalg og den store fødevaresikkerhed, noget som blandt andet har været med til at sælge mange danske fødevarer i Kina, og så er Ø-mærket og det danske design også med til at sælge varerne i udlandet.
Over den danske fællesstand på Nordic Organic Food Fair i Malmø hænger et stort fællesbanner for Organic Denmark.
”Produkterne må meget gerne se nordiske ud, når de skal sælges i udlandet,” sige Helene Birk og tilføjer, at netop designdelen kan være en udfordring, når man som producent vil ud:
”Designet er et meget vigtigt element, når produktet skal sælges, men det er samtidig noget, som kan ligge ret langt fra det arbejde, som producenten normalt koncentrerer sig om, og det kan være en udfordring.”
Udfordringer uden for Danmark
Som eksportmanager guider og hjælper hun de mindre danske økologiske virksomheder med at komme i gang med markedet i udlandet, og hun er med til at skabe kontakt mellem danske virksomheder og udenlandske detail- eller grossistkunder.
”Mange små virksomheder vil gerne til udlandet, men det kan være en udfordring at komme ud i de rette kanaler, og i stedet for at se udlandet som ét sted, så handler en del af hjælpen om at fokusere indsatsen på eksempelvis et enkelt marked eller at få skabt et enkelt koncept, som kunderne kan afkode og se som en del af deres forretning,” siger Helene Birk.
En anden udfordring, når producenter ønsker at sælge i udlandet, handler ifølge Helene Birk om forventningerne til indtjeningen.
”Det er ikke altid, at man kan opnå samme indtjening på sine produkter, som man kan herhjemme. Prisstrukturerne er anderledes fra land til land, og det skal en producent vide, når man sætter sig for at ville sælge til et eller flere lande,” siger Helene Birk, der senest har været med til at skabe kontakt mellem den tyske grossist LFS Liebing, der blandt andet leverer til den store tyske Edeka-kæde og 6-7 danske økologiske producenter.
Rema og Netto er gode cases
I udlandet kigges der ifølge Helene Birk ikke bare på de danske producenter. En del af den danske succes handler også om, at økologien er at finde i såvel restauranter og i foodservice-segmenter. Hun fortæller også, at især tyske og svenske detailkæder er interesserede i at finde ud af, hvordan man får de økologiske forbrugere ind i discounthandlen.
"Her bruger jeg Netto og Rema 1000 som cases på, hvordan det er lykkedes discountkæder at tage økologiske produkter ind med stor succes," siger hun og tilføjer, at man blandt andet i Sveriges detail tidligere har haft svært ved at finde ud af, om man skulle satse på sundhed, bæredygtighed eller økologi.
Flere specialprodukter eksporteres
Det er stadig mælke- og mejeri-produkterne samt økologiske æg, som Danmark eksporterer mest af, men økologiske danske kødprodukter er også på vej frem i statistikkerne.
”Sammen med kød stiger også andelen af drikkevarer, og mere generelt kan man sige, at det er bredere dele af kategorierne, der bliver eksporteret,” siger Helene Birk om de mange specialprodukter, som i stadig stærkere omfang også finder vej til internationale kunder.
Dog pointerer eksportchefen også, at nicheprodukterne som eksempelvis økologisk chokolade tilhører en meget lille niche i den samlede eksportøkonomi.
Foreløbige tal indikerer, at den samlede økologiske eksport sidste år nåede 1,3 mia. kr., og dermed stiger eksporten for ottende år i træk.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.