FødevareWatch

Høj dansk innovationsgrad sælger økologi i udlandet

På det økologiske fødevarefelt har Danmark en stor international stjerne, men resultaterne af de seneste års store økologiske innovation skal stadig bakkes op af hårdt arbejde, når produkterne skal eksporteres, siger eksportmanager i Økologisk Landsforening.

MALMØ

Økologisk Landsforening eller Organic Denmark, som foreningen  kalder sig, når den bevæger sig ud over de danske grænser, har en stor stand på Malmø-messen Nordic Organic Food Fair, der løber af stablen i disse dage.

Faktisk er den danske fællesstand den nok tydeligste stand i den store hal, og ifølge Helene Birk, der er eksportmanager i Økologisk Landsforening, er der ingen tvivl om, at den samlede danske økologiske satsning gennem snart rigtig mange år bærer frugt.

”Der er stor bevågenhed om økologien fra Danmark, og vi er kendt for flere ting, heriblandt den meget høje innovationsgrad blandt producenterne," siger hun til FødevareWatch.

Danmark er også kendt som markedet med det store økologiske udvalg og den store fødevaresikkerhed, noget som blandt andet har været med til at sælge mange danske fødevarer i Kina, og så er Ø-mærket og det danske design også med til at sælge varerne i udlandet.

 

Over den danske fællesstand på Nordic Organic Food Fair i Malmø hænger et stort fællesbanner for Organic Denmark.

”Produkterne må meget gerne se nordiske ud, når de skal sælges i udlandet,” sige Helene Birk og tilføjer, at netop designdelen kan være en udfordring, når man som producent vil ud:

”Designet er et meget vigtigt element, når produktet skal sælges, men det er samtidig noget, som kan ligge ret langt fra det arbejde, som producenten normalt koncentrerer sig om, og det kan være en udfordring.”

Udfordringer uden for Danmark

Som eksportmanager guider og hjælper hun de mindre danske økologiske virksomheder med at komme i gang med markedet i udlandet, og hun er med til at skabe kontakt mellem danske virksomheder og udenlandske detail- eller grossistkunder.

”Mange små virksomheder vil gerne til udlandet, men det kan være en udfordring at komme ud i de rette kanaler, og i stedet for at se udlandet som ét sted, så handler en del af hjælpen om at fokusere indsatsen på eksempelvis et enkelt marked eller at få skabt et enkelt koncept, som kunderne kan afkode og se som en del af deres forretning,” siger Helene Birk.

En anden udfordring, når producenter ønsker at sælge i udlandet, handler ifølge Helene Birk om forventningerne til indtjeningen.

”Det er ikke altid, at man kan opnå samme indtjening på sine produkter, som man kan herhjemme. Prisstrukturerne er anderledes fra land til land, og det skal en producent vide, når man sætter sig for at ville sælge til et eller flere lande,” siger Helene Birk, der senest har været med til at skabe kontakt mellem den tyske grossist LFS Liebing, der blandt andet leverer til den store tyske Edeka-kæde og 6-7 danske økologiske producenter.

Rema og Netto er gode cases

I udlandet kigges der ifølge Helene Birk ikke bare på de danske producenter. En del af den danske succes handler også om, at økologien er at finde i såvel restauranter og i foodservice-segmenter. Hun fortæller også, at især tyske og svenske detailkæder er interesserede i at finde ud af, hvordan man får de økologiske forbrugere ind i discounthandlen.

"Her bruger jeg Netto og Rema 1000 som cases på, hvordan det er lykkedes discountkæder at tage økologiske produkter ind med stor succes," siger hun og tilføjer, at man blandt andet i Sveriges detail tidligere har haft svært ved at finde ud af, om man skulle satse på sundhed, bæredygtighed eller økologi.

Flere specialprodukter eksporteres

Det er stadig mælke- og mejeri-produkterne samt økologiske æg, som Danmark eksporterer mest af, men økologiske danske kødprodukter er også på vej frem i statistikkerne.

”Sammen med kød stiger også andelen af drikkevarer, og mere generelt kan man sige, at det er bredere dele af kategorierne, der bliver eksporteret,” siger Helene Birk om de mange specialprodukter, som i stadig stærkere omfang også finder vej til internationale kunder.

Dog pointerer eksportchefen også, at nicheprodukterne som eksempelvis økologisk chokolade tilhører en meget lille niche i den samlede eksportøkonomi.

Foreløbige tal indikerer, at den samlede økologiske eksport sidste år nåede 1,3 mia. kr., og dermed stiger eksporten for ottende år i træk.

L&F: Økologer eksporterede for 1,3 mia i 2013

Skandinavisk økologi i solid vækst

Aftensmaden skal smage af dyrevelfærd

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier