FødevareWatch

Rema 1000 er dansk discountkonge

Hastigt voksende Rema 1000 giver rivalerne Netto og Fakta baghjul i kampen om det bedste image blandt discountbutikkerne. Det viser en ny analyse fra Yougov. 

Foto: Martin Dam Kristensen

Discountkæden Rema 1000 går fra sejr til sejr i øjeblikket.

For en måned siden åbnede dørene til Remas butik nummer 250 i Danmark, i sidste uge blev kæden kåret til årets mest innovative dagligvarebutik på leverandørforeningen DLF's årstræf, og nu kan Rema-topchef Henrik Burkal så stikke endnu en fjer i hatten.

Rema 1000 topper således listen over de danske discountkæder med det bedste image og henviser rivalerne Netto og Fakta til sekundære placeringer. Det viser en ny måling, som analyseinstituttet Yougov har lavet for FødevareWatch.

"Rema 1000 har taget discountkonceptet og gjort det lidt pænere. Og så har de holdt fast i deres koncept med selvstændinge købmænd, som selv tjener, hvis det går godt i butikken. Det gør nok deres service lidt mere engageret end i den gennemsnitlige discountbutik,” siger Lars Gylling, markedschef hos Yougov.

Han fortæller, at Rema 1000 de seneste år specielt har haft en flot fremgang på området "værdi for pengene", der indgår i undersøgelsen.

Klart koncept en fordel

I Yougovs måling får Rema 1000 en samlet image-score på 28,4 point, mens Netto på andenpladsen har 25 point. Fakta kommer ind på tredjepladsen med noget mere beskedne 15,3 point. 

”Rema 1000 har i ti år haft et klart koncept og forretningsmodel. Deres organisation har kun én mission, og det er at få Rema til at fungere. På den måde er de anderledes end de koncerner, som har fem forskellige kæder, som skal lykkes på samme tid,” siger Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia.

Han henviser til, at Rema 1000 er eneste supermarkedskæde hos norske ReitanGruppen, mens Netto og Fakta er ejet af hhv. Dansk Supermarked og Coop, som begge har en række andre kæder i Danmark at tage hensyn til. 

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Men selvom Rema 1000 ligger over Netto i Yougovs imageundersøgelse, mener Henning Bahr ikke, at Rema er en større succes end den sort/gule kæde.

"Netto har altid været den mest succesrige discountkæde i Danmark målt på omsætning og indtjening. Så dem overgår Rema ikke lige foreløbig,” siger han.

Usikkerhed hæmmer Fakta

Mens Netto i image-undersøgelsen ligger tæt på Rema 1000, er situationen en anden for Fakta, som halser langt efter.

Kæden har længe haft det svært, og ifølge Berlingske kommer Fakta ud af 2013 med et underskud på 100 mio. kr., hvilket er det svageste resultat nogensinde.

Desuden var Fakta i over et år - fra sommeren 2012 til ditto 2013 - uden en permanent direktør, indtil Niels Karstensen overtog jobbet. Han leder nu efter fremtidens strategi for kæden.

"Hvis der er for mange ledelses- og strategiskift, så bliver der usikkerhed, som kan medføre motivationstab, og det kan i sidste ende mærkes hos forbrugerne. Det har nok været et problem for Fakta. Modsat har både Netto og Rema 1000 haft stor kontinuitet, og derfor ved alle, hvordan butikkerne hænger sammen," siger Henning Bahr.

Tyskere skraber bunden

Bundskraberne i Yougovs imageundersøgelse blandt landets fem discountkæder er Lidl med 5,3 point. og Aldi som suveræn sorteper med -6,6 point.

”Aldi er den kæde af alle, som har lavet mindst om på deres koncept. De har i flere år kørt med underskud i Danmark, og deres store udfordring er at gøre butikkerne mere kundeorienterede,” siger Henning Bahr, som har mange års erfaring fra detailbranchen.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

Han ser dog ikke samme problemer hos Lidl, som først i løbet af de seneste år har etableret sig i Danmark, mens Aldi har været der længere tid.

”Lidl har været dygtige til at vælge gode beliggenheder. Man kan se, at når Lidl finder sin plads, er de en succes. Deres butikker har – i modsætning til Aldis - en høj gennemsnitsomsætning, og jeg forventer, at de virkelig er på vej op i hierarkiet, fordi de også produktudvikler på en god måde,” siger Henning Bahr.

I morgen kan du læse et fyldigt interview med Rema 1000's topchef, Henrik Burkal, her på FødevareWatch.

Undersøgelsen

1. Rema 1000 - point: 28,4.

2. Netto - point: 25.

3. Fakta - point: 15,3.

4. Lidl - point: 5,3.

5. Aldi - point: -6,6

Kilde: Yougov BrandIndex.

BrandIndex udarbejdes af analyseinstituttet Yougov og måler dagligt forbrugernes opfattelse af 300 danske brands på 6 forskellige parametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Value for money, lysten til at anbefale varemærket, omdømme og kundetilfredshed. Den samlede score udtrykker en sammenvejning af de seks.

I opgørelsen er anvendt et 4 ugers rullende gennemsnit. Til beregningen af scores er der per brand anvendt interview med 350 forbrugere, der har angivet at kende det pågældende brand.

Her er årets mest innovative leverandør og dagligvarekæde

Netto satser nordisk i Tysland

Headhunter: Coop har brug for stærke profiler

Mere fra FødevareWatch

Daloon klar til langt sejt træk på indtjeningen

Der er for første gang i flere år overskud i forårsrulleselskabet. Nu skal der fokus på at skabe mere værdi og erobre marked indenfor blandt andet foodservice, lyder meldingen fra Daloon-direktør.

Palsgaard får lov til at fyre med LPG

En række virksomheder har ansøgt Miljøstyrelsen om lov til at bruge andre energiformer i deres produktion. Styrelsen har nikket til ingrediensvirksomhedens Palsgaards ansøgning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier