FødevareWatch

Her er årets mest innovative leverandør og dagligvarekæde

På årstræffet i leverandørforeningen DLF blev årets mest innovative dagligvarekæde og leverandør kåret. Læs om vinderne her.

Foto: Martin Dam Kristensen

Toppen af dansk dagligvarehandel var torsdag samlet på Scandic Hotel på Vesterbro i København.

Her holdt leverandørernes forening, DLF, sit årlige træf, og efter en række oplæg blev dagen afsluttet med kåringer af de mest innovative leverandører og dagligvarekæder.

I alt var 500 aktører fra dagligvarehandlen blevet bedt om at pege på deres personlige favorit, og hos leverandørerne pegede de på Arla som vinder. Peter Gjørtz-Carlsen, adm. direktør i Arla Foods, kunne derfor gå på scenen for at modtage den prestigefulde pris.

"Arla har haft et højt lanceringsniveau i alle kategorier og er generelt meget dygtige til produktudvikling. Deres markedsføring er god, og så er deres produkter på alle hylder," lød begrundelsen for valget af mejerigiganten.

De øvrige finalister i kategorien var Carlsberg, Kims og Procter & Gamble.

Rema forsætter succesridt

Hos dagligvarekæderne var der fem nominerede til titlen som årets mest innovative aktør: SuperBest, Lidl, Irma, Rema 1000 og Netto.

Her blev vinderen det norskejede Rema 1000, der blev fremhævet for at have "en sund profil, stort fokus på nyheder og service samt modet til at gå en anden vej."

Dermed fortsætter Rema 1000’s succesridt, som senest resulterede i et 2013-regnskab med en omsætningsfremgang på 14 pct. Kæden er desuden kraftigt ekspanderende og har netop åbnet sin butik nummer 250 i Danmark.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Og ekspansionen stopper ikke her, fastslog Rema-topchef i Henrik Burkal i forbindelse med den nye butiksåbning.

”Vi er nået til et punkt, hvor de fleste danskere kender Rema 1000 og har et indtryk af, hvad vi står for. Vi har som kæde langt fra nået et mæthedspunkt, men vi går ydmygt og rentabelt til værks.”

"Virkeligheden fornægtes"

På DLF’s årsmøde torsdag var der desuden dækket op til en interessant paneldebat om, hvordan dagligvarehandlen igen skal have gang i væksten, som har stået i stampe i flere år.

Deltagerne i paneldebatten var de markante branchefolk Søren Rye, direktør i Nestlé Danmark, Kristian Kornerup Jensen, der er adm. direktør i Stryhns,  Peter Gjørtz-Carlsen, adm. direktør i Arla Foods, Jeppe Dahl Jeppesen, landedirektør i Netto, Jan Madsen, koncerndirektør i Coop Danmark, Per Thau, koncernchef i Dagrofa, og Bruno Christensen, adm. direktør i Retail Expert NO1.

Her var langt de fleste enige om, at innovation er vejen frem, hvis branchen skal have gang i hjulene.

”I denne uge er der vel fem danske kæder, der har fødselsdag, og det er jo ikke så nytænkende. Danskerne har penge nok. De vil jo gerne give 5000 kr. for en vandtæt Haglöfs-jakke, så vi skal finde ud af, hvordan vi får dem til at bruge flere penge på mad,” udtalte Per Thau, topchef i Dagrofa.

Hele debatten om innovation klinger dog hult, mente Bruno Christensen, der har fulgt branchen i over 40 år. Han brugte som eksempel, at 80 pct. af butikkerne i Randers – landets sjettestørste by – er i discount-segmentet.

”Innovation har ingen gang på jorden i dag. Der blev tidligere sagt, at innovation er en forudsætning for vækst. Spørg lige Rema 1000 om det. De buldrer derudaf uden særlig meget innovation,” sagde han, inden han sluttede med følgende svada til de øvrige paneldeltagere:

”Temaet for næste års debat bør blive et tilbageblik på den virkelighed, man fornægtede i 2014.”

Føtex trækker atter kroner i kassen til Dansk Supermarked

Nu giver Irma mindre producenter unik chance

Coops nethandel giver stadig underskud 

Mere fra FødevareWatch

Daloon klar til langt sejt træk på indtjeningen

Der er for første gang i flere år overskud i forårsrulleselskabet. Nu skal der fokus på at skabe mere værdi og erobre marked indenfor blandt andet foodservice, lyder meldingen fra Daloon-direktør.

Palsgaard får lov til at fyre med LPG

En række virksomheder har ansøgt Miljøstyrelsen om lov til at bruge andre energiformer i deres produktion. Styrelsen har nikket til ingrediensvirksomhedens Palsgaards ansøgning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier