FødevareWatch

Nestlé og Hershey sparker Chr. Hansen i gang i USA

Store chokoladegiganter som Nestlé og Hershey markerer sig for tiden med planer om at bruge naturlige tilsætningsstoffer i stedet for kunstige. Dermed er der sat gang i den udvikling, som Chr. Hansen har ventet på.

Foto: Chris O'Meara/AP/ritzau/arkiv

De amerikanske forbrugere efterspørger i stigende grad naturlige tilsætningsstoffer i deres fødevarer, og efter en lidt sløj reaktionstid i fødevareindustrien, er der nu for alvor blevet lukket op for konverteringen, der blandt andet kan komme danske Chr. Hansen til gode.

I sidste måned meddelte Nestlé således, at selskabet inden årets udgang vil erstatte brugen af to syntetiske farvestoffer med alternative naturlige farvestoffer i omkring 250 forskellige amerikanske chokoladeprodukter.

Når det er markedslederne, der rykker på det, så rummer det måske kimen til at blive noget større."

Peter Thorninger, salgs- og marketingdirektør, Chr. Hansen Natural Colors Division
Nestlé sidder i USA kun på omkring fem procent af chokoladeslik-markedet, men kort tid efter meddelte også markedslederen Hershey, der sidder på godt 36 pct. af det amerikanske marked, at de har planer i retning af flere "simple ingredienser." Hvad det præcist dækker over, er endnu ikke officielt kommunikeret ud, men fra flere sider spekuleres der i, om ikke også Hershey følger de trends, som gryr i den amerikanske befolkning, og som ifølge analysevirksomheden Nielsen viser, at fraværet af kunstige farver og smagsstoffer er vigtigt for omkring 60 pct. af amerikanerne.

"Når der sker sådan noget, der involverer store markedsledende spillere, så har det da en effekt. Der sker ofte det, at mange følger med, og det er klart, at det har en effekt for os. Når vi så samtidig er markedsledende indenfor naturlige farver, så har det naturligvis også en positiv effekt hos os," lyder den umiddelbare kommentar til udviklingen fra salgs- og marketingdirektør i Natural Colors Division i Chr. Hansen, Peter Thorninger.

Rummer kimen til noget større

I de seneste regnskaber fra den danske ingrediensvirksomhed har der været stor fokus på særligt den amerikanske forretning inden for naturlige farver, som man har store forventninger til. Tilbage i oktober forklarede adm. direktør Cees de Jong til FødevareWatch, at konverteringsvilligheden har været længe undervejs, men nu tyder meget altså på, at der er kommet hul på bylden.

”Det er svært at sige entydigt, hvor stort det kan blive, og hvor hurtigt det kommer til at gå. Men det er klart, at når et marked med 300 mio. forbrugere begynder at bevæge sig, så har det et potentiale. Derudover ved vi også, at når det er markedslederne, der rykker på det, så rummer det måske kimen til at blive noget større, og der kan muligvis komme en ketchup-effekt i det," siger Peter Thorninger.

”Vi er i en række industrier, og chokolade og konfekture er et af de områder, som vi har ekspertise i. I Europa har vi set skiftet i forbindelse med, at de store børnebrands går først, og det er noget lignende, som vi kan se i USA – det betyder, at vi får mere travlt, når de gerne vil matche og konvertere til den naturlige formulering uden at gå på kompromis med den smag og oplevelse, som forbrugeren oplever i dag. Det kræver en stor applikationsforståelse af, om det er et bolsje, en vingummi eller en chokolade-dragé, som du arbejder med, og det har vi opbygget over mange år," fortæller Peter Thorninger videre om det arbejde og muligheder, der ligger i at lancere nye naturlige farver til den amerikanske fødevareindustri.

Kapacitet og setup er på plads

Hvor hurtigt udviklingen kommer til at rykke hos den danske koncern afhænger af, om forbrugerne bliver ved med at fokusere på at få skiftet de syntetiske stoffer ud - men primært kommer de øgede aktiviteter til at involvere koncernens amerikanske faciliteter.

Kan I følge med?

”Det kan vi på dette område, hvor det handler om ting, som vi kender til i forvejen. Der går ofte 6-12 måneder og nogle gange 18 måneder fra noget sådant bliver meldt ud, før produkterne står ude på hylderne, og derfor har vi også masser af tid til at få kapaciteten og setuppet på plads,” siger Peter Thorninger.

Er det muligt for jer at erstatte alle syntetiske farver med naturlige farvestoffer?

”Det korte svar er ja. Det er klart, at det er mere udfordrende, fordi farven netop er naturlig. Man kan ikke bare koge det eller putte det i sollys, da det ikke er så robust som en syntetisk farve. Det er vigtigt at vide, hvordan man skal agere og ændre i produktionen, og i den forbindelse er vi inde og hjælpe de store kunder med, hvordan de skal omstille produktionen,” siger Peter Thorninger, som derudover henviser til, at man med brugen af naturlige farvestoffer i det hele taget er nødt til at tænke i, at det er ikke er kemi men derimod natur, som man arbejder med.

I slutningen af 2013 blev der i USA åbnet for anvendelsen af en blå spirulina-alge, der kan indgå i særligt konfekture og tyggegummi-industrien, og dermed blev der ifølge Peter Thorninger åbnet for en helt ny pallette af farverige produkter.

Fastholder vækstforventninger

Efter meldingen fra Nestlé og Hershey er Mars, som besidder en markedsandel på 28 pct., kommet i forbrugernes søgelys og blevet udsat for en del kritik, efter at de har valgt at forsvare brugen af flere syntetiske farver i deres amerikanske M&M's, mens de i Europa har valgt at finde alternativer.

Peter Thorninger forklarer, at trods udsigten til mere arbejde med blandt andet at producere naturlige farver, der kan fungere i farvestrålende amerikanske chokolader, så ændres der ikke i Chr. Hansens samlede forventninger til det indeværende 2014/2015-regnskab.

”Vi har tidligere sagt, at vi i år har en ambition om at vokse 5-10 pct., og det har vi ikke lavet om på med baggrund i det her. Derefter har vi en ambition om en organisk vækst på mere end 10 pct. i årene derefter, så der kommer til at gå noget tid, og så vil vi på et tidspunkt se effekten af det,” siger han.

Chr. Hansen udnævnes til aktiefavorit hos Goldman

Globale fødevaretrends: Alger er de nye insekter

Chr. Hansen-direktør: Vi har undervurderet Kina

Danske medarbejdere giver overskud i Chr. Hansen

Vækst og haltende farver får fokus i Chr. Hansen-regnskab

Mere fra FødevareWatch

Gorillas fyrer 300 ansatte – fremtid i Danmark er uvis

Hård konkurrence på ”last mile delivery”-markedet får tyske Gorillas til at skære til og sadle om. Fremover vil fokus være på Tyskland, Frankrig, Holland, Storbritannien og USA, mens fremtiden for den danske forretning hænger i en tynd tråd.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier