Ugen der gik: Michelin-restauranter, Astronaut-is og afgifter
De danske gourmetrestauranter tjener flere penge, Mejerigaarden er sat til salg, og så er flere virksomheder ved at være godt trætte af de danske afgifter. Alt sammen i ugen, der gik.
Efter flere år hvor bundlinjen ikke fulgte med antallet af Michelin-stjerner, har flere at de bedste danske restauranter fået styr på økonomien. Restaurationsbranchen har samtidig skabt masser af jobs under krisen.
Mejerigaarden, der dækkre over Premier Is og Polar Is, er sat til salg af kapitalfonden Erhvervsinvest, der ejer 90 pct. af aktierne i isselskabet. Det erfarede Børsen torsdag, hvor man samtidig kunne læse, at salget forventes at indbringe op til 250 mio. kr.
Johan Bülow, Bisca og flere andre danske fødevareproducenter er trætte af de danske afgifter, som, de mener, lægger sten i vejen for erhvervslivet. Men hvor højt er det danske afgiftstryk egentlig?
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.