Der har været masser af brød på programmet i løbet af sidste uge. Som led i vores serie om privatmærker bragte vi mandag en historie om Lantmannen Unibakes syn på udskilningsløbet mellem mærker, der overlever, og mærker der overgår til privatmærker hos detailhandlen.
Som opfølgning på Lagkagehusets regnskab i forrige uge, der vidnede om vækst i bageriet, talte vi med Emmerys, som er tilbage på banen med meldingen om, at bundlinjen endelig bliver sort i år efter tre år med turnaround ovenpå konkursen.
FødevareWatch følger situationen i Brasilien, hvor tørke har holdt kaffeproducenter verden over som gidsel i måneder. Direktøren i BKI er netop kommet hjem fra inspektion i Brasilien og har givet sit besyv med til den seneste opdatering.
Det internationale selskab Mondelez kom med regnskab. Det blev ikke en flyvende start på året, mest på grund af et presset kaffemarked.
Mondelez skabte også i denne uge en ny kaffegigant, da man lagde sin kaffeforretning sammen med det hollandske selskab D.E. Master Blenders 1753. Dermed er der pres på verdens største fødevareselskab, Nestlé.
Fiskeselskabet FF-skagen var i vælten med opkøb af aktiemajoriteten i Hanstholm Fiskemelsfabrik. Direktøren kunne ikke afvise, at det kommer til fyringer.
Også Arla var ude at markere sig med frasalget af datterselskabet Danapak Flexibles til den østrigske virksomhed Schur Flexibles Group.
Danapak Flexibles, som producerer emballager til medicinal-, mejeri- og fødevareindustrierne, har ikke været nogen god forretning for Arla de seneste år.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.