Aldi kaster sig ind i dansk discountkrig

Discountkædens afdeling i Danmark har fået tilført stort millionbeløb fra ejerne i Tyskland. Pengene skal bruges på nye og bedre butikker, fortæller Aldi-chef.
Foto: Mikkel Berg Pedersen/POLFOTO
Foto: Mikkel Berg Pedersen/POLFOTO

De danske Aldi-butikker har brug for en grundig modernisering.

Derfor har den tyske ejer, Aldi Nord, for nylig sendt 200 mio. kr. mod den danske afdeling, som skal bruge pengene på at modernisere og bygge nye discountbutikker.

Det fortæller Hans Erik Hansen, direktør for Aldi i Danmark, til FødevareWatch.

"Vi er i gang med en større modernisering af vores butiksnet, og det koster jo en frygtelig masse penge. Så det skal en del af beløbet gå til. Desuden har vi brugt penge på at udvide vores sortiment med nye varegrupper og flere økologiske varer," siger han.

Efter kapitalforhøjelsen har det danske Aldi-selskab, Aldi Holding ApS, nu en kapital på 900 mio. kr.

Nye butikker på vej

Aldi vil dog ikke nøjes med at modernisere de eksisterende butikker i Danmark. Der kommer også nye til.

"Det gør der - også i år. Men det handler om at finde den rigtige grund og beliggenhed," siger Hans Erik Hansen.

Dermed melder Aldi sig ind i den hidsige danske discountkrig, hvor der i løbet af 2014 vil blive åbnet en række nye butikker. Fakta har planer om 30 nye åbninger, Rema 1000 og Kiwi har hver15-20 butikker på tegnebrættet, mens der også vil skyde nye Netto-butikker op.

Hvor mange nye butikker, Aldi planlægger at åbne i år, vil han ikke afsløre, men i weekenden åbnes f.eks. en ny i Roskilde.

Året kan dog ende med, at der samlet forsvinder Aldi-butikker i Danmark, for nogle er for små og urentable til at beholde, fortæller Aldi-direktøren, som har siddet øverst på posten siden januar 2013.

Netto ryster ikke på hånden i discountkrig

Behov for ansigtsløft

Den tyske discountkæde gjorde sin entré på den danske scene helt tilbage i 1970'erne, og det er bl.a. butikker fra den tid, som er ved at blive lavet om.

Nogle af de gamle butikker er på blot 300-400 kvadratmeter., men i dag vil Aldi gerne have butikker på op til 1000 kvadratmeter.

"Det hænger sammen med, at vi har fået flere varer ind i butikkerne, og de fylder jo. Og så vil vi også gerne have mere plads i gangene mellem varerne,” siger Hans Erik Hansen.

Er I ved at gå væk fra konceptet om, at alle Aldi-butikker skal være ens?

”Nej, vi tilstræber stadig, at de skal se ens ud, og varerne står også i den samme rækkefølge i alle butikkerne. Men vi må jo også erkende, efter de mange år, vi har været i branchen, at verden forandrer sig, og vi har haft behov for det her ansigtsløft.”

Hænger det sammen med, at Lidl er kommet ind på det danske marked og har gjort det godt med større butikker?

”Nej. Det mener jeg ikke. Vi ser selvfølgelig, hvad andre gør, men vi følger den strategi, som er blevet lagt for nogle år siden. Og alle ændrer jo efterhånden i butikkerne. Vi løber efter hinanden, og nogle gange løber vi forrest, mens vi andre gange følger lidt efter,” siger Aldi-chefen.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Økonomien halter

Supermarkedskæden havde nogle svære år inden han kom til, og det samlede underskud i den danske afdeling for 2010, 2011 og 2012 lyder på 185 mio. kr.

Der er endnu ikke blevet offentliggjort tal for 2013, men det bliver ikke rar læsning, afslører Hans Erik Hansen.

Jeres resultater har ikke været vildt gode de seneste år. Hvordan forventer du, at resultatet bliver for 2013?

”For at bruge din egen terminologi kommer det ikke til at se vildt godt ud. Det bliver ikke prangende, og det er der jo ingen, som er tilfreds med,” siger han uden at ville komme ind på specifikke tal.

Hvad trækker ned?

”Lukkeloven har ramt os hårdt på omsætningen. Og taber du omsætning, samtidig med at omkostningerne stiger, så har du en skidt cocktail.”

Aldi har i dag ca. 240 butikker i Danmark, og i 2012 havde kæden en samlet dansk omsætning på 3,6 mia. kr.

Briterne er vilde med Aldi og Lidl

Her er danskernes favoritsupermarked

Rema 1000 er dansk discountkonge

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Foto: Finn Frandsen

Bagerkæder sænker priserne

Foto: Lars Skaaning

Fortsat umuligt at spore Skares gamle kød

For abonnenter