Dean Foods fra Dallas er en af de store spillere inden for fødevareindustrien i USA, men selskabet er i strid modvind.
Mejerivirksomheden forarbejder mælk og sælger den til amerikansk dagligvarehandel under mere end 50 lokale og regionale mærker og privatmærker.
Første kvartal 2014 har imidlertid ikke været venligt over for milliardkoncernen. Omsætningen på 2,3 mia. dollar er den samme som året før. Alligevel er driftsindtjeningen faldet med hele 82 pct. og lander på ca. 5 mio. dollar mod 30 mio. i 2013.
”Vi gik ind i et 2014 ansigt til ansigt med hårdt pressede marginer i vores mælkeforretning, eftersom priserne på råmælk er fortsat med at stige til rekordhøjder og var 22 pct. højere end samme kvartal sidste år,” udtaler Dean Foods adm. direktør Gregg Tanner i regnskabet.
Omkostningerne skal ned
I løbet af 2013 var selskabet hårdt påvirket af dårligt vejr og tab af skolemælk-forretning.
”På trods af det udfordrende kvartal arbejder vi aktivt på at styrke vores konkurrencemæssige fordele gennem aggressiv omkostningseffektivisering,” udtaler Tanner.
Af regnskabet fremgår en særlig indkomst i 2013 på 33,9 mio. dollar via frasalg af produktioner.
”Selskabet lukkede otte produktioner i 2013 og har siden da annonceret yderligere tre lukninger,” skriver ledelsen i regnskabet.
Tab af Walmart gjorde ondt
Dean Foods mistede verdens største detailkæde Walmart som kunde i januar 2013 og oplevede derfor en nedgang i mælkevolumen på 6,7 pct. i forhold til ’12.
I 2012 måtte selskabet levere et underskud på over 2 mia. dollar. Direktør Gregg Tanner fik dengang branchens udfordringer helt ind på livet og fik som konsekvens deraf i 2013 sin løn barberet ikke mindre end 42 pct. ned.
I 2013 fik han dermed 3,7 mio dollar inkl. betaling via aktieoptioner og andet, hvor han året før kunne hente 6,4 mio. dollar hjem.
Dean Foods distribuerer også is, yoghurt, juice, te og flaske vand.
Arla-konkurrent halverer overskud
Høje mælkepriser presser feta-koncern
Verdens største mælkeland er blevet større