TILBAGEBLIK. En erhvervsvenlig minister, døde pattegriser og busser med udenlandsk arbejdskraft til ufaglærte jobs. Det går ikke stille for sig, når fødevarebranchen debatterer. Læs årets bedste citater her.
Skal landbruget reguleres mere eller mindre? Lægger danskerne flere penge i supermarkedet? Er Danish Crown forpligtet til at ansætte en dansker før en rumæner? Og hvordan ser slagterbranchens Mette Blomsterberg egentlig ud?
Det er sjældent kedeligt, når fødevarebranchens profiler lufter deres meninger, og 2015 var ingen undtagelse. Nøglerne til Statsministeriet skiftede hænder, og det betød et kursskifte i reguleringen af landbruget. Samtidig var ikke alle lige enige om, hvorvidt detailmarkedet står i stampe eller er på vej frem. Og så bød året på vagtskifte i toppen af de største selskaber.
Vi samler her de bedste citater fra året, der gik - fra de skarpe over de skæve til de ærlige.
De skarpe…
Eva Kjer Hansen, miljø- og fødevareminister, Venstre
"Jeg er ikke bange for at sige, at jeg vil erhvervet. Jeg er ikke bange for at sige, at jeg gerne vil have flere arbejdspladser inden for fødevareklyngen i Danmark. Vi er nødt til at tænke over, hvad det er for nogle vilkår, som vi byder erhvervet."
Den nye minister erkendte, at Venstre vendte på en tallerken på de miljøpolitiske spørgsmål, da partiet fik regeringsmagten. Men det var nødvendigt, mener hun. Læs mere her.
Cees 't Hart, adm. direktør, Carlsberg
"Jeg vil være en synlig leder, og det er man ikke i et kontor på 20. etage, hvor der stort set ingen andre ansatte er til stede. Derfor har jeg flyttet mit kontor, så jeg hele tiden møder vores ansatte. Det andet føltes nærmest som at være konge uden medarbejdere."
Carlsbergs hollandske bryggeriboss Cees 't Hart vil tættere på de ansatte end forgængeren Jørgen Buhl Rasmussen. Læs mere her.
Dan Jørgensen, daværende fødevareminister, Socialdemokraterne
"Hvis du ser deres tv-reklamer ('Fremtiden er ikke så sort', red.), så kunne manuskriptet ligeså godt være en valgkampagne for Dan Jørgensen. På lydsporet siger Jørgen Leth ikke 'lad os producere så meget som muligt til den laveste pris' over billeder af en landmand, der går og samler døde pattegrise op. Han snakker i stedet om en grøn fremtid for dansk fødevareerhverv."
Meget er blevet sagt og skrevet om Dan Jørgensen tid som fødevareminister. Ingen kan dog beskylde ham for at være kedelig. Læs mere her.
Ole Wehlast, formand, Fødevareforbundet NNF
"Vi opfatter det ikke som et problem at skaffe arbejdskraft i den del af branchen, vi repræsenterer. Det kunne være rart, hvis virksomhederne i stedet anerkendte, at de har et ansvar for at ansætte ledige danskere, før de begynder at hive busser ind med udenlandsk arbejdskraft til ufaglærte jobs. Jeg vil vove den påstand, at alle vores ledige kunne stå til rådighed for de danske virksomheder i morgen."
Under valgkampen fortalte flere fødevarevirksomheder, at de mangler dansk arbejdskraft. Det havde Ole Wehlast svært ved at forstå. Læs mere her.
Mikkel Borg-Bjergsø, ejer, Mikkeller
"Jeg synes, det er unødvendigt, at han skal svine mine øl til. Det er mig en gåde, hvorfor han har behov for det, når han nu har så meget succes. Det virker som om, han er misundelig på mig, og at det betyder mere for ham at slå mig end at være i top 10 i verden."
Fejden mellem øltvinlllingerne i Mikkeller og Evil Twin fortsatte i 2015. I Berlingske undrede Mikkel Borg-Bjergsø sig over, at hans bror havde kaldt Mikkellers blåbærøl for "modbydelig". Læs mere her.
"Det er decideret uintelligent. Klimarådet har begået et ekstremt ringe stykke arbejde."
Flemming Nør-Pedersen var langt fra tilfreds med Klimarådets rapport, der anbefalede landbruget at nedbringe sin CO2-reduktion. Han erkendte dog, at han ikke havde læst den. Læs mere her.
"Det er en af de få nitter, der er ved denne her konstruktion - at jeg mister mit job.”
Mads Quistgaard var stolt, da han solgte Aalbæk Specialiteter til 3-Stjernet-ejeren Atria i maj. Eneste hage var, at han mistede sit arbejde. Læs mere her.
Anders Aagaard, ejer og stifter, Madklubben
"Jeg leder efter en, der har nogle ordentlige nosser, M/K, som kan finde ud af at arbejde sammen med mig. Jeg kan godt fylde meget i et rum. Det skal være en, der ikke er bange for at sige 'hold nu kæft Anders, lad os lige få jordforbindelse igen'"
Der bliver ikke skelet til kønnet, når Madklubben skal finde sin første direktør. Til gengæld har Anders Aagaard ét specifikt krav til ansøgerne, fortalte han til Finans. Læs mere her.
Kaj Schlie, medstifter og direktør, Brdr. Schlie
"Folk prioriterer kvalitet langt mere end tidligere. Altså, man prioriterer at tage til Maldiverne, selvom billetten er så dyr, at man skal bruge fire år på en campingplads for at spare op. På samme måde prioriterer folk kvalitetsfisk."
Fiskeproducenten Brdr. Schlie mærker også, at danskerne er blevet mere kvalitetsbedste, fortalte ejer Kaj Schlie. Læs mere her.
Inge Petersen, uddannelseschef, Aarhus Tech
"Slagterbranchen har ikke haft en frontfigur, som de unge kunne spejle sig i ligesom Claus Meyer eller Mette Blomsterberg."
Det er svært at lokke unge til at gå slagtervejen, fortalte Inge Petersen til DR. Men hvordan ville slagterbranchens Mette Blomsterberg se ud? Og er det godt tv? Læs mere her.
"Efter 27 år med den samme leder, så kunne der jo være nogen, som ville begynde at snakke om, at der var behov for fornyelse, og det loop vil jeg ikke risikere at komme i."
Kjeld Johannesen vil stoppe i Danish Crown, mens legen er god. Han glæder sig nu til at have tid til at se AaBs midtuge-kampe efter næsten tredive år i spidsen for det danske andelsslagteri. Læs mere her.
Claus Meyer, gastronom og iværksætter
"Alt. Alt kan gå galt, når du starter en restaurant af den størrelse. Bare en enkelt dårlig anmeldelse i begyndelsen kan sende dig ud på sidespor, og så er konkurrencen i New York jo i øvrigt helt sindssyg. Oven i købet er der ved at blive bygget en kæmpe food hall bare 500 meter borte, og hvad nu hvis den præcise beliggenhed på Grand Central ikke er den rigtige."
Claus Meyer kender farerne ved sin storstilede madhal i hjertet af New York. Det holder ham dog ikke tilbage fra at kaste sig ud i et nyt eventyr, forklarede han til Børsen. Læs mere her.
Per Bank, adm. direktør, Dansk Supermarked
"Valgkampen er begyndt at køre, og alle taler om vækst og fremgang, men det er ikke slået igennem på dagligvaremarkedet. Det kan godt være, at man bruger flere penge, når man køber tøj på nettet eller rejser til familien, men vi ser det ikke, når det kommer til fødevarer."
Mens alle andre kæder snakkede opsving, var Dansk Supermarkeds topchef anderledes nøgtern i sin vurdering af det danske detailmarked. Læs mere her.
John Aslak Jensen, ejer og direktør, Aalborg Chokoladen
"Jeg tror, at det er lidt hip som hap, hvem der sidder derinde. Jeg synes ikke, at valgkampen viste, at de nuværende politikere har format til at ændre tingene, så det kan mærkes i erhvervslivet. Det har været en ren gang mudderkast, og det har været sørgeligt at se på. De snakker om topskat og marginalskat, men det betyder ikke meget i forhold til at drive min virksomhed."
Der kan af og til være større afstand mellem Christiansborg og Nordjylland, end landkortet viser. Bare spørg John Aslak Jensen fra Aalborg Chokoladen. Læs mere her.
Jens Møller, ejer og stifter, Cavi-art
"Det hele startede ved et uheld, da jeg i kælderen ville undervise mine børn i, hvordan man kan bruge naturens egne produkter. Jeg kan ikke helt præcist huske, hvad jeg skulle vise dem, men det mislykkedes i hvert fald."
Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. For Jens Møller endte et biologi-eksperiment med en succesfuld virksomhed, der sælger såkaldt tangkaviar. Læs mere her.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.