FødevareWatch

Solidt Hancock-resultat baner vejen for nye investeringer

Hancock Bryggerierne A/S fik et godt regnskabsår i 2013/2014, men detailkæder øger pres, ligesom kunderne er knap så tørstige som forventet efter en nylanceret øl. Nye investeringer er på vej i indeværende år.

genrefoto | Foto: AP Photo/Kirsty Wigglesworth

Et af landets ældste bryggerier, Hancock Bryggerierne A/S, levererede også i 2013/2014 et bundsolidt resultat.

Det fremgår af det netop offentliggjorte regnskab for perioden 1.oktober 2013 til 30. september 2014.

Bryggeriet, der blev omdannet til et aktieselskab i 1971 og døbt med sit nuværende navn, ledes af Fritz E. Strange Nielsen og sønnen Peter Strange Nielsen.

Bruttoresultatet i selskabet var på 22,8 mio. kr. mod 22 mio. kr. året før, mens bundlinjen landede på samme niveau som de forgangne tre år, nemlig ca. 3,6 mio. kr.

Egenkapitalen udgør 16,5 mio. kr. på basis af en balancesum på 29,1 mio. kr.

Selskabet omsætter langt de fleste af virksomhedens øl og sodavand til værtshuse, barer og supermarkeder i Skiveområdet, 75 pct., men leverer også vi ølhandlere til en række andre købere i hele landet. De allerseneste år har selskabet haft fremgang med salg i København af deres Høker Bajer. Der er 35 medarbejdere ansat.

Ifølge Peter Strange Nielsen er der regnskabsmæssigt "ikke de store udsving i forhold til året før, og firmaet er "godt tilfreds".

"Set i forhold til, hvordan tingene ellers ser ud i samfundet, tror jeg ikke, at vi skal være kede af det."

I havde forventet øget indtjening i det netop forgange regnskabsår, sagde I sidste år. Det lykkedes ikke?

”Nej, ikke helt, men der er måske heller ikke kommet så meget gang i hjulene rundt omkring, som man kunne have håbet.”

Sælger i stadig godt i Storkøbenhavn?

”Ja, det ligner rigtig meget udviklingen året før. ”

I har lanceret en økologisk øl siden det sidst offentliggjorte regnskab. Hvordan går det med salget af den?

”Den havde vi nok håbet mere på, end hvad virkeligheden kunne retfærdiggøre. Det går på godt jysk stille og roligt, og det er virkelig stille og roligt. Dem, der drikker økologi, det er primært i København, og de er åbenbart meget traditionsbunde og tro over for det mærke, som de åbenbart plejer at drikke. De er ikke lige til at få til at prøve noget nyt.”

Blandt de mindre bryggerier er der, som tidligere beskrevet på FødevareWatch, igen gang i masser af små projekter efter et par post-finanskriseår, hvor ikke alt har kunnet lade sig gøre. En stadig større del kommer ud til forbrugerne og detailhandlen, som i stigende omfang vil have specialøl.

Det virker som om, at tiden er med jer for øjeblikket. Ser du det også sådan?

”Jo, men det afhænger lidt af, hvordan man deler markedet op. Ved vores ølhandlere rundt om i byerne har du nok ret i, at der går det fornuftigt, og der bliver mere fokus på godt øl. Der, hvor det trækker lidt den anden vej, er i vores eget lokalområde. Der bliver mere og mere kædebaseret rundt omkring ved supermarkeder – med de udfordringer, det bringer med sig.”

I form af prispres?

"Ja, det er det helt sikkert."

Tegner det til at blive et fornuftigt regnskabsår i indeværende år?

"Ja, julehandlen ligger på niveau med sidste år, hvor vi havde en rigtig god julehandel. Vi står så over for rimeligt kraftige nyinvesteringer her i år, så det er ikke sikkert vi kan præstere et overskud, der er ligeså godt som sidste år."

Hvad er det for nogle nyinvesteringer?

"Det er ny mekanik til vores flasketapperi, vores produktionslinjer."

Hancock har ingen egentlig eksport - eller planer om det. Årsagen er, at bryggeriet kun tapper på genbrugsemballager og har tre forskellige genbrugsflasketyper. Det er en udfordring med hensyn til eksport, forklarer Peter Strange Nielsen.

Mikrofirma med makro-succes

Carlsberg: Analytikere skruer ned for ventet 2015-indtjening

Lille bryggeri bag populær øl holder kursen

Vestfyen reddet af specialøl

Mikrobryggerierne vinder globalt indpas

Bryggeriforening ønsker skærpede hylder

Fantombrygger takker nej til supermarkederne

Specialøl fra små bryggerier sælger godt i julen

Pænt overskud i Skive-bryggeri

Nye nordiske specialøl er et "klogt træk"

Dansk specialøl skal lave en ”Noma”

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier