FødevareWatch

Mikrobryggerierne vinder globalt indpas

Mikrobryggerierne truer de traditionelle ølproducenter i både Europa og USA. ”Vi skal skabe en bedre oplevelse for forbrugeren,” siger Carlsbergs topchef, Jørgen Buhl.

Tidligere AB InBev-specialist Kate Lee tester specialøl for Hardywood Park Craft Brewery | Foto: Steve Helber/AP/POLFOTO/arkiv

Verdens store ølproducenter er pressede i disse år, hvor geopolitisk uro og ændringer i folks livsstil eroderer indtjeningsgrundlaget for selskaber som AB InBev, SABMiller og danske Carlsberg.

Mens ølsalget er på retræte i Europa og andre markeder, så stormer mikrobryggerierne dog frem. Det skriver Financial Times.

I Europa drikker folk 8,5 pct. mindre øl end før den økonomiske krise satte ind og produktionen af øl er faldet med 6 pct. siden 2008, skriver erhvervsavisen med henvisning til tal fra brancheorganisationen Brewers of Europe. Samtidig er antallet af mikrobryggerier i Europa steget med hele 73 pct. over de seneste fem år til i alt 5.665 bryggerier.

Men selvom tendensen umiddelbart er en trussel mod den traditionelle ølindustri, så er det også en mulig indikation på, hvordan industrien skal sikre fremtiden, mener Carlsbergs topchef Jørgen Buhl Rasmussen.

”Som ølindustri kan vi gøre det bedre i forhold til at skabe en bedre oplevelse for forbrugeren. Jeg tror, at specialøl eller mikrobryggerier kan være med til at skabe den oplevelse. Når du går ind på en pub i Storbritannien og køber en pint (stor fadøl, red.), så er oplevelse nogen gange ikke ret god,” siger Jørgen Buhl til Financial Times.

Det samme i USA

Og den udvikling man ser i Europa pt., er heller ikke fremmed for de amerikanske producenter. Her er amerikanernes såkaldte craft beers – eller specialøl på godt dansk – for længst blevet et kæmpe hit blandt unge mennesker.

En nylig undersøgelse fra verdens største bryggerikoncern, Anheuser-Busch InBev, viser ifølge Wall Street Journal, at hele 44 pct. af de øldrikkende amerikanere mellem 21 og 27 år aldrig har prøvet storkoncernens nok mest kendte øl, Budweiser.

Det har koncernens nu taget konsekvensen af ved at målrette sin seneste marketingkampagne for Budweiser mod netop dette segment, hvor man tidligere har prøvet at appellere til alle aldersgrupper, skriver Wall Street Journal.

Du kan finde artiklen fra Financial Times her eller artiklen fra Wall Street Journal her (begge artikler kræver log-in).

Nye nordiske specialøl er et "klogt træk"

Dansk specialøl skal lave en ”Noma”

Unibrew: Specialøl er en grumset fornøjelse

”I syv år har vi kun betalt for én annonce”

Briterne vilde med amerikanske øl

Mere fra FødevareWatch

Social Foodies er gået i rekonstruktion

Iskæden med syv butikker er gået i rekonstruktion efter en stribe år med milliontab og negativ egenkapital. For nylig rejste kædens revisor betydelig tvivl om den fortsatte drift i regnskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier