FødevareWatch

”I syv år har vi kun betalt for én annonce”

Siden starten i 2007 er Amager Bryghus vokset til en produktion på over 300.000 liter øl, og bryggeriet har efterhånden svært ved at passe på betegnelsen mikrobryggeri. Virksomheden er vokset via meget alternativ markedsføring.

Foto: Jacob Ehrbahn

”Vi har aldrig gjort noget ud af markedsføringen, og i de syv år, som bryggeriet har eksisteret, har vi kun købt én enkelt annonce.”

Henrik Papsø, der har titel af kommunikationschef i Amager Bryghus, har ikke svært ved at redegøre for markedsføringsbudgettet i bryggeriet, der efterhånden har omkring 30 lande på eksportlisten.

Som ringe i vandet har kendskabet til Amager Bryghus i de senere år bredt sig, og særligt uden for de danske grænser, er kendskabsgraden blevet høj blandt ølentusiaster og udenlandske ølimportører. Det er blandt andet sket gennem en solid indsats på de sociale medier, og så har bryggeriets øl gennem årene ofte været at finde i top-100 på hjemmesiden Ratebeer.com, hvor omkring en million forskellige øl er registreret og bliver anmeldt af brugere fra hele verden.

Voksende efterspørgsel er et kronisk problem

I 2014 sælger bryggeriet omkring  64 pct. af de godt 300.000 liter øl til eksport, og ud over Sverige, som er det største marked gennem Systembolagets store indkøb, fremhæver Henrik Papsø også Norge og øllandet USA.

Det er efterhånden blevet et kronisk problem for os at følge med efterspørgslen.

Henrik Papsø, Amager Bryghus
”Men derudover oplever vi også interesse fra lande, som man traditionelt ikke forbinder med specialøl. Det er blandt andet Italien og Spanien, men også østeuropæiske Estland og Polen er kommet til. Fra Rusland ligger der faktisk også en henvendelse, og så er der også blevet åbnet op til Brasilien, hvor det nok bliver meget svært at få en større eksport på benene, da toldmurerne er meget høje, og øllet derfor i sidste ende bliver meget dyrt for de lokale,” siger han til FødevareWatch og tilføjer:

”Vi får hele tiden nye forespørgsler og det er efterhånden blevet et kronisk problem for os at følge med efterspørgslen.”

Produktionen firedoblet på fire år

Og netop den store efterspørgsel har over de seneste år fået det kun syv år gamle bryggeri til at ekspandere voldsomt. Morten Valentin Lundsbak og Jacob Storm grundlagde mikrobryggeriet i 2007, men fra at have en produktion på 90.000 liter i 2011, voksede produktionen til først 240.000 liter i 2013, for så at runde 310.000 liter øl i år. Næste år satser man med ibrugtagningen af nye gærtanke på, at produktionen i 2015 kan komme op i 450.000 liter. 

”Vi har flere gange snakket om, at nu måtte vi da kunne følge med, når produktionen blev udvidet, men det kan vi stadig ikke,” lyder det fra Henrik Papsø, der sammen med Morten Valentin Lundsbak, som står for salget i Danmark, har en stående joke kørende om, at de er nødt til at gemme øllene for hinanden.

”Det er nok et luksusproblem, men vi skal somme tider også passe på med at starte op med for mange nye lande og kunder, så det kommer til at gå ud over de kunder, som allerede har taget os ind og gerne vil fortsætte med at have vores øl på hylderne,” fortæller Henrik Papsø videre.

De vigtige samarbejdspartnere

Amager Bryghus har siden starten i april 2007 været et eksperimenterende bryggeri, og i takt med at volumen er vokset så kraftigt, som det er tilfældet, stiller det krav om at arbejdsgange og produktionsudstyr bliver udnyttet til det yderste.

Vi hjælper hinanden, og så breder det sig ligesom i cirkler.

Henrik Papsø, Amager Bryghus
”Den store udfordring er, at kvaliteten selvfølgelig skal følge med. Det gode produkt er helt afgørende, og vi holder tungen lige i munden for at følge med og ikke gå på kompromis,” siger Henrik Papsø. I den kommende tid rejser de to stiftere en tur til USA, mens Henrik Papsø tager til Norge for blandt andet at være sammen med nogle få af de mange samarbejdspartnere, som spiller en meget vigtig brik i det at drive moderne specialølsforretning.

”Vi har sat samarbejderne i system, og det er blandt andet gennem nogle af de anerkendte amerikanske bryggerier, at vi har fået vores navn ud nogle steder, hvor vi ellers ikke lige ville komme. Vi hjælper hinanden, og så breder det sig ligesom i cirkler,” fortsætter Henrik Papsø, der også fortæller at samarbejderne betyder, at amerikanske bryggere også med jævne mellemrum kommer til lokalerne i Kastrup og brygger nye øl. Det skete senest i sommer, hvor resultatet blev en håndfuld nye øl, som Systembolaget straks ønskede at købe uden først at have set eller smagt øllene.

Logistikken klares af kunderne

De mange modtagerlande betyder, at Henrik Papsø skal sætte sig ind i mange regler og have mange forskellige etiketter og toldpapirer klar, når der skal sendes paller afsted. For at holde den administrative byrde nede tager Amager Bryghus sig ikke logistikdelen, der er behæftet med at flytte øl fra Amager til eksempelvis Vancouver i Canada.

”Jeg sender i stedet et link til fragtfirmaet DSV, og så kan kunderne selv arrangere den del med dem, eller med nogle andre. Det er stor lettelse, at vi ikke skal stå for transporten,” lyder det fra Henrik Papsø.

Ørbæk Bryggeri vil lave whisky på gammelt DSB-værksted

Carlsberg skaber værdi med ny ølserie

Fynsk bryggeri får kapitalindsprøjtning 

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier