Plantebaseret vækst er knækket: Forbrugere vælger nu det velkendte

Væksten i salget af plantebaserede fødevarer har fået et knæk. Inflationsbølgen har lagt pres på købekraften og fået sparsommelige forbrugere til at søge mod velkendte, billigere varer.
Efter inflationsbølgen har mange forbrugere mistet lysten til at betale en merpris for at prøve nye, grønne fødevarer. I stedet søger forbrugerne mod velkendte, billigere produkter samt udvalgte luksusvarer. | Foto: Richard Drew/AP/Ritzau Scanpix.
Efter inflationsbølgen har mange forbrugere mistet lysten til at betale en merpris for at prøve nye, grønne fødevarer. I stedet søger forbrugerne mod velkendte, billigere produkter samt udvalgte luksusvarer. | Foto: Richard Drew/AP/Ritzau Scanpix.
Lars Attrup

I en årrække er salget af plantebaserede fødevarer braget i vejret, men inflationsbølgen har knækket vækstkurven. Sparsommelige forbrugere søger nu mod velkendte, billigere produkter og fravælger de nye plantebaserede alternativer.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også