Ugen der gik: Faktas fremtid, Mikkeller-ballade og Meyers
Fakta vil halvere sit underskud, Mikkeller langer ud efter de danske mikrobryggerier, og Løgismose og Meyers ansætter ny direktør, der skal lede og konceptudvikle koncernens butikker.
FødevareWatch stillede i sidste uge skarpt på Fakta, hvor kædedirektør Niels Karstensen efterhånden er ved at få sat sit aftryk på discountkæden, der tidligere er blevet beskrevet som Coops problembarn. Der er blandt andet kommet styr på de indre linjer, mens der er også er en økologisk produktserie på vej.
Løgismose og Meyers fortsætter med at ansætte nye folk og ruste sig til fremtiden, efter at koncernen blev opkøbt af en fond og slog sig sammen til L&M. Seneste tiltag er ansættelsen af en kokkeuddannet erhvervsmand, der skal stå for at lede og konceptudvikle butikkerne i Meyers Deli, Meyers Bageri og Løgismose Vin & Delikatesser.
Mikkel Borg Bjergsø, der står bag ølmærket Mikkeller, har stor succes både herhjemme og i udlandet, hvor han konkurrerer med sin tvillingebror Jeppe Bjarnit-Bjergsøs bryggeri, Evil Twin. I et interview med Berlingske fortalte han både om rivaliseringen med sin bror, mens han også langede ud efter de danske mikrobryggerier, hvor niveauet, ifølge ham, ikke altid er lige højt.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.