FødevareWatch

Mercedes-chef skal sætte fart i Mikkellers ølsalg

Mikkel Westergaard bliver ny bestyrelsesformand i Mikkeller. Han får til opgave at sikre, at specialbryggeriets salg vokser i takt med omkostningerne.

Mikkel Westergaard startede i Mercedes-Benz Starmark for 12 år siden. I dag er adm. direktør. Foto: PR/Mercedes Benz Starmark

Det er gået stærkt for Mikkeller siden Mikkel Bjerg Borgsø sagde sit job op som lærer for at stifte specialbryggeriet med sin barndomsven Kristian Keller.

Ikke mindst de seneste år, hvor bryggeriet, der har ti ansatte og sælger til mere end 40 lande, har slået dørene op til en række populære ølbarer og restauranter over hele verden.

Hvis du ikke låner penge, og varerne er solgt, inden du producerer dem, kan det aldrig gå helt galt"

Mikkel Westergaard, bestyrelsesformand, Mikkeller
Alene sidste år åbnede Mikkeller barer i Stockholm og Bangkok, og i denne måned føjes endnu adresse til listen, når lokalerne i Reykjavik bliver indviet med en stor fest.

Udviklingen fra opstartsvirksomhed til anerkendt ølmærke kan først og fremmest aflæses på bundlinjen, hvor overskuddet er vokset støt de seneste år.

Men succesen betyder også, at forretningen er på vej ind i en ny fase, hvor salget skal følge de øgede omkostninger, og derfor skifter bryggeriet nu ud i bestyrelsen, hvor Mikkel Westergaard overtager formandsposten fra Claus Mossbeck.

"Virksomheden er på vej ud af opstartsfasen, og derfor har der været et gensidigt ønske om at skifte ud i bestyrelsen. Claus er rigtigt god til at starte virksomheder, og jeg er mere salgs- og forretningsorienteret, så det er egentlig et helt naturligt skifte," siger Mikkel Westergaard til FødevareWatch.

Fandt sammen i netværksklub

Den 32-årige erhvervsmand er adm. direktør for bilforhandleren Mercedes-Benz Starmark, hvor han startede som studerende for tolv år siden.

Han blev en del af ledelsen i Mikkeller i 2012, da Mikkel Bjerg Borgsø valgte at oprette en bestyrelse efter et rådgivningsforløb i Tatarklubben, et netværk drevet af Claus Mossbeck, der har over 1.000 ledere som medlemmer.

"Jeg er langt fra en ølnørd, men jeg synes, at det er et fedt produkt, og jeg kan godt lide Mikkels kompromisløse tilgang. Det var egentlig derfor, jeg gik ind i virksomheden," siger Mikkel Westergaard og peger på, at han har stor respekt for direktørens forretningssans.

"Han har en klar holdning til, at han ikke ønsker at låne penge i banken. Vores vækst er organisk, og vi producerer heller ikke øl, før det er solgt. Det er nogle rimelig gode grundprincipper at køre en forretning på. Hvis du ikke låner penge, og varerne er solgt, inden du producerer dem, kan det aldrig gå helt galt," siger den nye bestyrelsesformand.

Danske bryggere dominerer verdenseliten

Det går fremad for de danske specialbryggere

2014: Stor aktivitet i dansk specialbryg

Fantombrygger takker nej til supermarkederne

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier