Arla vil tredoble omsætningen i USA

Slut med mellemled. Nu vil mejerigiganten Arla selv stå for salget af sine produkter i USA. Mejerikoncernen har skåret distributionsleddet fra og etableret eget salgsteam. Med osten som frontløber vil man vinde markedsterræn i det store land.
Arlas koncernchef Peder Tuborgh. | Foto: Arla/ PR
Arlas koncernchef Peder Tuborgh. | Foto: Arla/ PR

”Vi sælger i dag for cirka trekvart milliard i USA, måske lidt mere, og vi skal tredoble vores omsætning i USA frem mod 2020. Og det skal vi gøre med specialprodukter, særligt special-osteprodukter,” lyder den ambitiøse udmelding fra Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh, til FødevareWatch.

Arla har været til stede i det amerikanske marked igennem flere år, men omlægger nu deres strategi for at øge salget af mejeriprodukterne.

”Hidtil har vi solgt igennem et distributionsnetværk. Nu er vi gået i gang med at udvikle vores egen salgsorganisation og tilgang til markedet med key account management og så videre. Det er det, der skal bærer os frem i det amerikanske marked,” fortæller koncernchefen.

2,5 mia kilo mælk mere på vej fra Arla

Det amerikanske og europæiske marked minder meget om hinanden, og Arla ser derfor en mulighed for at få gavn af en række synergieffekter mellem de to markeder, som vil gøre omlægningen mindre omkostningsfuld.

Beslutningen er om at gå all in i USA er truffet efter stor interesse fra retail- og detailhandlen kombineret med, at en sundhedsbølge lig den, man har set i Danmark i de seneste par år, er begyndt at sprede sig i USA. En trend Arla går målrettet efter at udnytte i langt højere grad, end man hidtil har gjort.

Måske et mejeri til...

Til at starte med vil Arla rulle ud i de østlige stater i USA, hvor sundhedsbevidstheden især er til stede og under rivende udvikling. Når man har set effekterne af den nye struktur, vil man overveje, om Arla skal indtage andre geografiske regioner i det store land.

Den nu tidligere direktør for Arla Foods i USA, Asger Drewes Jørgensen, fortalte til FødevareWatch i starten af november måned, at mejeriet ville lancere sin egen smøreost som et direkte angreb på mærket Philadelphia, der er markedslederen i USA lige nu.

Dengang vurderede direktøren i Arla Foods USA, som siden er blevet afløst af den nye USA-direktør Don Stohrer, at missionen, hvis den ender succesfuldt, kan betyde en fordobling af omsætningen i USA. En vurdering, som Peder Tuborgh nu skruer lidt på.

Vil den nye målsætning betyde, at I vil åbne flere mejerier i USA?

”Der er ingen tvivl om at i en periode på fem år, hvor vi får 2,5 milliard kilo mere mælk ind, skal der investeres inden for rammerne af det investeringsbudget, vi har. Om der kommer et nyt mejeri eller to ud af det er for tidligt at sige,” svarer Peder Tuborgh.

Arla går i krig med amerikansk fødevareklenodie

Onsdag fremlagde mejerigiganten en vækststrategi under titlen Good Growth 2020, som skal sikre Arlas vækst de næste fem år. En del af strategien var, at Arla for fremtiden vil fokusere sin indsats mod seks udvalgte markeder, som man har vurderet har det største potentiale til at vokse og udvikle en lønsom forretning til mejeriets 12.700 andelshavere. USA var på listen blandt de seks kernemarkeder, som også omfattede Europa, Mellemøsten, Kina, Rusland og Nigeria.

Arla-direktør: Branding skal lede vejen til 100 milliarder

Her er Arlas seks kernemarkeder

Otte kategorier i fokus i ny Arla-strategi

Naturligt nyt fokus i Arla-strategi

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Frieslandcampina er tilbage på sporet efter et udfordrende 2023. | Foto: Frieslandcampina/ Pr

Arla-rival vækster markant i første halvår

For abonnenter

Læs også