Carlsberg mister britisk San Miguel-kontrakt til konkurrent
Carlsberg overdrager produktion, distribution og salg af øl under San Miguel-brandet til konkurrenten i AB Inbev, skriver Just Drinks.
Ifølge mediet skifter kontrakten med spanske Mahou San Miguel hænder per 1. januar, og dermed er det for Carlsberg - der i landet opererer under Carlsberg Marston’s Brewery Company - efter 17 år slut med at sælge den populære øl i Storbritannien.
”Vi er naturligvis ærgerlige over beslutningen og arbejder på at afbøde for virkningen på vores forretning,” udtaler Paul Davies, der er adm. direktør for Carlsberg Marston’s Brewing Company, til Just Drinks.
Mediet skriver videre, at Mahou San Miguel-topchefen Alberto Rodrígues-Toquero udtaler, at man med aftalen med AB Inbev vil få adgang til ”et større antal britiske forbrugere.”
Nyheden kommer samtidig med, at Carlsberg ifølge britiske The Times arbejder på et tredje bud på den britiske læskedrikproducent Britvic - et selskab, som den danske bryggerikoncern allerede har afgivet to købstilbud på og fået afvist.
Carlsberg kan dog være kommet tættere på at kunne lande en salgsaftale, eftersom bryggerikoncernen har landet en aftale med Pepsi om, at den amerikanske drikkevarekoncern, der har licensaftale og medfølgende vetoret med Britvic, ikke vil stille sig i vejen i tilfælde af et opkøb.
Mandag erhvervede Carlsberg en mindre del af ejerskabet i det franske bryggeri Brasserie du Pas Flamand.