Det populære britiske tv-show, der også har gået sin gang på dansk tv, er medvirkende til ændrede forbrugsvaner i Storbritannien, hvor salget af brød er faldet kraftigt de sidste par år. Branchens største selskaber har samlet, det seneste år, mistet salg på 121 mio. pund på ændringen i forbrugsvanerne.
Det skriver the Daily Telegraph.
At populære tv-programmer kan være med til at påvirke samfundstendenser, og måden vi opfatter ting på, er ikke nødvendigvis en nyhed. At den store bagedyst skulle være et sådant program er måske mere overraskende.
Odense Marcipan har medvind på glasur-eksport
Ikke desto mindre har den britiske udgave af programmet været med til at påvirke interessen for hjemmelavet brød og fødevarer i Storbritannien, der de seneste år med programmets succes er steget markant. Supermarkedskæden Waitrose oplevede således en vanvittig stigning på 881 pct. i salget af bageplader op til programmets start d. 1 august.
Briterne vender sig med udviklingen mod forhåndspakket brød i supermarkederne, og ændringen begynder nu, at kunne mærkes hos de britiske brødfabrikanter, der har lidt store tab. Sammenholdt med et prispres fra discountsupermarkedskæderne Aldi og Lidl, er de ifølge Pinar Hosafci, analytiker hos Euromonitor, nødt til søge mod mere proteinholdige og sundere alternativer.
Kæmpe comeback: Nu kan du købe frisk brød i 2000 butikker
Brødsalget boomede ved skolestart
Lagkagehuset søger karmachef
Vi kræser om maden men dropper måltidet