FødevareWatch

Den store bagedyst dræber britisk brødsalg

Tv-showet, der også har gået sin gang på dansk tv, har ændret forbrugsvanerne i Storbritannien, og det går særligt ud over brødsalget.

Foto: Jens Dreisling/Ritzau Scanpix

Det populære britiske tv-show, der også har gået sin gang på dansk tv, er medvirkende til ændrede forbrugsvaner i Storbritannien, hvor salget af brød er faldet kraftigt de sidste par år. Branchens største selskaber har samlet, det seneste år, mistet salg på 121 mio. pund på ændringen i forbrugsvanerne.

Det skriver the Daily Telegraph.

At populære tv-programmer kan være med til at påvirke samfundstendenser, og måden vi opfatter ting på, er ikke nødvendigvis en nyhed. At den store bagedyst skulle være et sådant program er måske mere overraskende.

Odense Marcipan har medvind på glasur-eksport

Ikke desto mindre har den britiske udgave af programmet været med til at påvirke interessen for hjemmelavet brød og fødevarer i Storbritannien, der de seneste år med programmets succes er steget markant. Supermarkedskæden Waitrose oplevede således en vanvittig stigning på 881 pct. i salget af bageplader op til programmets start d. 1 august.

Briterne vender sig med udviklingen mod forhåndspakket brød i supermarkederne, og ændringen begynder nu, at kunne mærkes hos de britiske brødfabrikanter, der har lidt store tab. Sammenholdt med et prispres fra discountsupermarkedskæderne Aldi og Lidl, er de ifølge Pinar Hosafci, analytiker hos Euromonitor, nødt til søge mod mere proteinholdige og sundere alternativer.

Kæmpe comeback: Nu kan du købe frisk brød i 2000 butikker

Brødsalget boomede ved skolestart

Lagkagehuset søger karmachef

Vi kræser om maden men dropper måltidet

Mere fra FødevareWatch

Sommertid på FødevareWatch

I de kommende fem uger udkommer FødevareWatch med ét dagligt nyhedsbrev, hvor vi løbende vil bringe nyheder fra branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier