Vil Unilever frasælge sine fødevarer?

Fødevaresegmentet halter stadig bagefter for hollandsk-britiske Unilever, og rygterne om, at man vil frasælge denne del af forretningen, tager til.

Den hollandsk-britiske forbrugsvarekæmpe Unilever har problemer med salget i sin fødevareforretning, der tæller brands som Magnum, Knorr og Lipton, og det får rygter om en exit fra fødevaremarkedet til at blusse op.

Det skriver Food Navigator.

Det er ikke første gang, at spekulationerne om et frasalg florerer. Sidste år besluttede man at gøre sin forretning for smørbare produkter til en selvstændig enhed under selskabets fødevareafdeling, og det afstedkom snak i krogene.

Men i den forgangne måned aflagde storkoncernen tal for årets andet kvartal, som vidnede om en flad udvikling i fødevaresegmentet, og det får rygterne om et frasalg af hele eller dele af forretningen til at tage til igen, skriver mediet.

Unilever solgte sidste år sine sovsemærker Ragú og Bertolli til et japansk selskab, ligesom man skilte sig af med sine slankepulverprodukter af mærket Slim-Fast. Og flere steder fra lyder melding, at koncernen formentlig vil satse stærkere på sin forretning for produkter til personlig pleje.

”Alle de indikationer, jeg har set, siger mig, at Unilever er fokuseret på sin non-food-forretning på den lange bane, og jeg forventer, at de med tiden vil forlade fødevaresegmentet. Jeg kan ikke sige noget om, hvor lang tid det vil tage, men jeg er ret sikker på, at det vil ske,” siger Julian Wild, der er partner i corporate finance-selskabet Rollits.

Unilever overgår forventningerne

Unilever vil spinde smørbar afdeling ud fra koncernen

Fødevaregigant frasælger for tocifret milliardbeløb

Unilever sælger nyt fødevare-brand

Unilever leverer nyt dansk lavpunkt

Unilever-chef træder tilbage

Dagligvarekæmpes vækst overgår forventningerne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter