Den hollandsk-britiske forbrugsvarekæmpe Unilever har problemer med salget i sin fødevareforretning, der tæller brands som Magnum, Knorr og Lipton, og det får rygter om en exit fra fødevaremarkedet til at blusse op.
Det skriver Food Navigator.
Det er ikke første gang, at spekulationerne om et frasalg florerer. Sidste år besluttede man at gøre sin forretning for smørbare produkter til en selvstændig enhed under selskabets fødevareafdeling, og det afstedkom snak i krogene.
Men i den forgangne måned aflagde storkoncernen tal for årets andet kvartal, som vidnede om en flad udvikling i fødevaresegmentet, og det får rygterne om et frasalg af hele eller dele af forretningen til at tage til igen, skriver mediet.
Unilever solgte sidste år sine sovsemærker Ragú og Bertolli til et japansk selskab, ligesom man skilte sig af med sine slankepulverprodukter af mærket Slim-Fast. Og flere steder fra lyder melding, at koncernen formentlig vil satse stærkere på sin forretning for produkter til personlig pleje.
”Alle de indikationer, jeg har set, siger mig, at Unilever er fokuseret på sin non-food-forretning på den lange bane, og jeg forventer, at de med tiden vil forlade fødevaresegmentet. Jeg kan ikke sige noget om, hvor lang tid det vil tage, men jeg er ret sikker på, at det vil ske,” siger Julian Wild, der er partner i corporate finance-selskabet Rollits.
Unilever overgår forventningerne
Unilever vil spinde smørbar afdeling ud fra koncernen
Fødevaregigant frasælger for tocifret milliardbeløb
Unilever sælger nyt fødevare-brand
Unilever leverer nyt dansk lavpunkt
Unilever-chef træder tilbage
Dagligvarekæmpes vækst overgår forventningerne