FødevareWatch

Unilever vil spinde smørbar afdeling ud fra koncernen

Forbrugsvaregiganten Unilever vil spinde sin afdeling for smørbare produkter i Europa og USA ud i et selvstændigt selskab fra næste år.

Foto: Ritzau

Storkoncernen Unilever, der er blandt verdens største aktører indenfor salg af forbrugsvarer, vil gøre sin afdeling for smørbare produkter i USA og Europa til en selvstændig virksomhed.

Det afslørede selskabets finansdirektør, Jean-Marc Huet, ifølge Bloomberg på et investormøde torsdag.

Unilever har planer om at spinde de europæiske og amerikanske smørbare produkter ud fra koncernen og skabe et selvstændigt firma omkring midten af 2015, siger han.

Afdelingen, der står for produkter som margarinen Flora i Europa og I Can’t Believe It’s Not Butter i USA, tegner sig kun for omkring 5 pct. af koncernens samlede omsætning, men har vist yderst dårlige resultater de seneste par år.

Forretningsdelen vurderes dog ikke desto mindre til at have en markedsværdi på mellem 6 og 10 mia. euro som helhed, mens de amerikanske og europæiske afdelinger for sig har en estimeret værdi på mere end 4 mia. euro.

Udmeldingen, som endnu ikke er kommet officielt gennem en fondsbørsmeddelelse, ses som et tegn på, at Unilever helt vil skille sig af med sine smørbare produkter, men det afviser selskabet.

Forbrugsvaregiganten er i de senere år i højere og højere grad begyndt at vende sig væk fra fødevareområdet for i stedet at satse på produkter indenfor sundhed og skønhedspleje, og tidligere på året annoncerede Unilever, at man havde frasolgt sine pastasaucer af mærkerne Ragu og Bertolli for et tocifret milliardbeløb.

Fødevaregigant frasælger for tocifret milliardbeløb

Unilever satser på italiensk is

Unilever sælger nyt fødevare-brand

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier