Den store industrikoncern Unilever, der er blandt verdens største selskaber indenfor fødevareområdet, har frasolgt to af sine fødevaremærker i Nordamerika for 2,15 mia. dollar, hvilket svarer til 11,74 mia. kroner. Det skriver koncernen i en pressemeddelelse.
Salget gælder de to pastasaucemærker Ragu og Bertolli og køberen er den japanske fødevarekoncern Mizkan Group.
”Dette salg repræsenterer et af de sidste skridt i vores forsøg på at omdanne vores portefølje i Nordamerika for at skabe langvarig vækst for Unilever, og det gør det muligt for os at skærpe vores fokus i vores fødevareforretning,” udtaler Kees Kruythoff, der står i spidsen for Unilevers Nordamerikanske forretning.
Udover de to pastasaucemærker, som tilsammen tegner sig for en årlig omsætning på mere end 600 mio. dollar, overtager det japanske selskab også to fabrikker i henholdsvis Kentucky og Californien, oplyser Unilever.