Unilever leverer første kvartals fremgang

Trods opbremsning i den asiatiske vækst klarer konglomeratet Unilever sig stadig godt. Fremgang i det europæiske margarine-salg spiller en stor rolle i første kvartals resultat.
AF RITZAU FINANS

Forbrugsvarekolossen Unilever, der står bag en stribe kendte mærkevarer, klarede sig en spids bedre end ventet i første kvartal. Det skriver selskabet i en handelsopdatering.

Omsætningen faldt med 6,3 pct. til 11,4 mia. euro, hvilket dog var inklusive negative valutaeffekter på 8,9 pct. Det gav en underliggende salgsvækst på 3,6 pct. mod ventet 3,3 pct. i markedet ifølge Bloomberg.

"Vi leverede en pæn vækst i første kvartal trods opbremsning på markederne og et hårdt konkurrencemiljø. Det er yderligere bevis for, at Unilever konsekvent leverer bedre end sine konkurrenter," skriver administrerende direktør Paul Polman og noterer sig, at sammenligningstallene er forstyrret af påsken, samt at selskabet 'vinder markedsandele inden for margarine i Europa og Nordamerika'.

Millionerne fosser ud af Dagrofa

Unilever fortæller, at man oplever en opbremsning af væksten i nye markeder, specielt Asien. Europa udviklede sig dog tilfredsstillende.

"I kernemarkederne i Europa, Storbritannien og Tyskland, voksede vi mere end markedet. En tilbagevenden til vækst i både Grækenland og Spanien understreger den fortsat forbedrede situation i Sydeuropa," skriver Unilever.

Unilever står bag en myriade af kendte mærker inden for mad, drikkevarer og personlig pleje. Blandt de mest kendte er Dove, Rexona, Knorr, Becel og Ben & Jerry's.

Arla i smør-krig med Orkla-selskab

Nestlé-chef: 2014 bliver endnu et udfordrende år

Vil Warren Buffet købe Kellogg?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også