De traditionelle britiske detailkæder er hårdt presset af indtoget af især tyske discountkæder som Aldi og Lidl. Og koncerner som Tesco, Sainsbury’s og Morrisons kan nu se frem til endnu skarpere discountkonkurrence i den nærmeste fremtid.
Aldi-koncernen har således annonceret planer om at øge antallet af butikker i Storbritannien markant over de næste 7 år og samtidig udbygge sit hovedkvarter i landet. Det skriver Bloomberg.
Aldi forventer at øge antallet af supermarkeder i Storbitannien til 1.000 frem mod 2021. Koncernen råder pt. over ca. 530 butikker. Samtidig vil man bruge 70 mio. pund - svarende til ca. 655 mio. kr. – på at udvide sit britiske hovedkvarter i det centrale England. Arbejdet forventes færdiggjort i 2017.
Den øgede konkurrence fra udenlandske discountkæder i landet, som fremover også vil tælle danske Netto, har allerede fået flere britiske kæder til at sænke sine priser markant og skære kraftigt ned i omkostningerne i et forsøg på at generobre kunder.
Og med Aldis seneste offensiv kan der meget vel komme yderligere pres på de i forvejen lave priser i landet.
Aldi og Lidl skaber kaos i Storbritannien
Briterne er vilde med Aldi og Lidl
Britisk detailsalg hænger fast i dyndet
Netto klar til discountkrig i Storbritannien
Britisk detailkæde frygter ikke Netto
Lidl på vej til at blive Europas største