Britisk detailsalg hænger fast i dyndet
Umiddelbart positive faktorer som mindsket madspild er medvirkende til, at den britiske detailhandel stagnerer i omsætning.
Det fortæller fødevareanalytiker Clive Black fra Shore Capital til det britiske medie foodmanufacture.co.uk baseret på statistisk materiale fra det britiske detailkonsortium og KPMG. Se artiklen her.
Fra februar til april faldt salget 2,2 pct. på grund af mindsket madspild, mindre kurve i butikkerne og på grund af at flere briter vælger at gå ud at spise.
Kigger man på tallene uden at justere for investeringer og nyåbninger, er det totale salg af dagligvarer steget 0,3 pct. i kvartalet sammenlignet med samme periode sidste år.
Briterne er vilde med Aldi og Lidl
Pres fra de tyske discountkæder Lidl og Aldi, som åbner mange nye discountbutikker på de britiske øer, har ført til, at særligt supermarkedskæderne Morrisons og Asda øger deres fokus på værdi. Det kan potentielt føre til faldende priser, uden at man kan forvente voksende salgsvolumen, forklarer Black.
”Priskrige er måske gode nyheder for forbrugerne, men de betyder, at detailhandlen hurtigt må gentænke sin forretningsmodel for at bevare marginerne,” siger KPMG-revisor med ansvar for detail, David McCorquodale til netmediet.
Relaterede artikler:
Nordic Sugar kæmper om hyldemeteren i detail
For abonnenter