De to japanske bryggerikæmper Asahi og Suntory har igennem længere tid ligget i juridisk krig om retten til at markedsføre alkoholfri øl til japanske forbrugere – en kategori, som er i hastig vækst i det velstående asiatiske land.
Men onsdag har de to kamphaner begravet stridsøksen og indgået forlig i sagen.
Det skriver den japanske avis The Manichi.
Tilbage i november 2012 ansøgte Suntory om et patent på sin fremstillingsmetode for alkoholfri øl, blandt andet under navnet All-Free, og den ansøgning blev godkendt i oktober 2013.
Asahi havde samtidig relanceret sin alkoholfri øl Dry Zero i september 2013, og med det nye patent i hånden trak Suntory sin rival i retten og krævede at få stoppet salget af Dry Zero. Efterfølgende har Asahi til gengæld forsøgt at få gjort Suntorys patent ugyldigt.
Siden har sagerne kørt sideløbende, men onsdag er der altså blevet indgået et forlig, som betyder, at begge selskaber kan blive ved med at markedsføre sine alkoholfri øl. Suntory dropper nu sin retssag mod Asahi, som til gengæld lader konkurrenten beholde sit patent. Det meldes dog ikke noget om eventuelle økonomiske detaljer i forligsaftalen.
Både Suntory og Asahi har forretninger i flere dele af fødevare- og drikkevarerindustrien, og på det japanske ølmarked er Asahi den største aktør med en markedsandel på små 40 pct., mens Suntory er det tredjestørste selskab med en andel på omkring 15 pct. Mellem de to to selskaber ligger Kirin Beer med en markedsandel på 35 pct.
All-Free og Dry Zero er de to førende produkter på det hastigt voksende marked for alkoholfri øl i Japan.
AB Inbev ser stor fremtid for lightøl
Special- og alkoholfrie øl indtager nøglerolle i Carlsberg-strategi
Spiritusgigant foretager første alkoholfri investering
Japanere mister australsk ølstjerne
Medie: Asiatiske bryggerier i kamp om Sabmiller-mærker
Japansk bryggeri afviser rygter om milliardkøb af ølmærker
Medie: Suntory vil droppe samarbejde med kinesisk ølgigant
Japanere vil udfordre Carlsberg og Heineken i Myanmar