Japanere indgår forlig i sag om alkoholfri øl

To af Japans største bryggeriselskaber har nu sluttet fred i en sag om retten til at markedsføre alkoholfri øl i det asiatiske land.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

De to japanske bryggerikæmper Asahi og Suntory har igennem længere tid ligget i juridisk krig om retten til at markedsføre alkoholfri øl til japanske forbrugere – en kategori, som er i hastig vækst i det velstående asiatiske land.

Men onsdag har de to kamphaner begravet stridsøksen og indgået forlig i sagen.

Det skriver den japanske avis The Manichi.

Tilbage i november 2012 ansøgte Suntory om et patent på sin fremstillingsmetode for alkoholfri øl, blandt andet under navnet All-Free, og den ansøgning blev godkendt i oktober 2013.

Asahi havde samtidig relanceret sin alkoholfri øl Dry Zero i september 2013, og med det nye patent i hånden trak Suntory sin rival i retten og krævede at få stoppet salget af Dry Zero. Efterfølgende har Asahi til gengæld forsøgt at få gjort Suntorys patent ugyldigt.

Siden har sagerne kørt sideløbende, men onsdag er der altså blevet indgået et forlig, som betyder, at begge selskaber kan blive ved med at markedsføre sine alkoholfri øl. Suntory dropper nu sin retssag mod Asahi, som til gengæld lader konkurrenten beholde sit patent. Det meldes dog ikke noget om eventuelle økonomiske detaljer i forligsaftalen.

Både Suntory og Asahi har forretninger i flere dele af fødevare- og drikkevarerindustrien, og på det japanske ølmarked er Asahi den største aktør med en markedsandel på små 40 pct., mens Suntory er det tredjestørste selskab med en andel på omkring 15 pct. Mellem de to to selskaber ligger Kirin Beer med en markedsandel på 35 pct.

All-Free og Dry Zero er de to førende produkter på det hastigt voksende marked for alkoholfri øl i Japan.

AB Inbev ser stor fremtid for lightøl

Special- og alkoholfrie øl indtager nøglerolle i Carlsberg-strategi

Spiritusgigant foretager første alkoholfri investering

Japanere mister australsk ølstjerne

Medie: Asiatiske bryggerier i kamp om Sabmiller-mærker

Japansk bryggeri afviser rygter om milliardkøb af ølmærker

Medie: Suntory vil droppe samarbejde med kinesisk ølgigant

Japanere vil udfordre Carlsberg og Heineken i Myanmar

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også