Verdens største bryggerikoncern, AB Inbev, der inden længe vil sidde på omkring 30 pct. af verdens ølproduktion og salg, når sammenlægningen med Sabmiller bliver endeligt gennemført, vil have del i den globale sundhedsbølge. Derfor vil man nu skubbe gang i produktionen af flere lavalkoholiske produkter.
Det skriver Reuters.
Bryggerigiganten satser på, at salget af lavalkoholiske øl i 2025 vil kunne udgøre helt op til 20 pct. af salget. Det mål står i skarp kontrast til, at øl med en alkoholprocent på op til 2,8 pct. ifølge øl-analysehuset Plato Logic i 2014 kun havde en markedsandel på 2,8 pct. Dog skal det bemærkes, at der årligt har været en 4-6 pct. vækst blandt de lavalkoholiske øl, mens det samlede ølmarked kun vokser med ét enkelt procentpoint.
Ifølge Euromonitor giver det god mening for en stor spiller som AB Inbev at kaste sig over et ølmarked, der ikke er lige så mættet, som mainstreammarkedet, da der her kan hentes nogle marginer, som man ikke kan i det overmættede marked.
Også stor del af Carlsbergs fremtid
I Carlsberg satser man gennem arbejdet i Sail'22-strategien også mere på de ølsegmenter, som lægger sig op ad det dominerende pilsnermarked.
Udover det øgede fokus på specialøl, der ligesom resten af Carlsbergs portefølje i høj grad vil blive markedsført heftigst i de større byer, så fremlagde koncernen i marts også planer for arbejdet med alkholfrie øl som Carlsberg Nordic. I Sail'22-strategien hedder det ligesom hos specialløllene, at Carlsberg vil være med til at forme markedet.
"En anden kategori, hvor vi ser en attraktiv vækst, er inden for de alkoholfrie øl, som har gavn af de voksende globale sundheds- og velvære-trends. NAB(non-alcoholic beer, red.) vokser tre gange hurtigere end det generelle ølmarked og det rummer nogle fremragende marginmuligheder. Vi har en unik indsigt i det non-alkoholiske segment, og vi vil udnytte vores R&D-kapacitet til at drive væksten," skriver Carlsberg i strategien og fortsætter:
"Vi vil aktivt forme kategorien og markedsføre en fuld portefølje med både nye produkter og specialiserede egne brands, og vi vil gøre det i både eksisterende og nye markeder."
Vil øge udviklingsindsats
Herhjemme har Carlsberg ifølge koncernen selv en markedsandel på små 37 pct. på det alkoholfrie marked, og alene sidste år voksede salget målt i volumen med 36 pct. for Nordic og med 11 pct. for Tuborgs alkoholfrie pilsner.
Udover det danske alkoholfrie arbejde har Carlsberg gennem franske Kronenbourg også brandet Tourtel, der på hjemmemarkedet har en markedsandel på hele 70 pct.
"Markedet for alkoholfrie øl stiger tre gange hurtigere end det samlede ølmarked og rummer gode marginmuligheder. Vi har en unik indsigt ind i det alkoholfrimarked og vil vi øge vores forsknings- og udviklingsindsats for at fremme vækst. Vi vil aktivt forme kategorien og markedet," sagde Carlsbergs topchef, Cees’ t Hart, da han fremlagde den nye strategi.
Nye eksperimenter skal sende Carlsberg i front på alkoholfri-øl
Special- og alkoholfrie øl indtager nøglerolle i Carlsberg-strategi
Carlsberg: Alkohofri øl i vækst og mere i vente
Carlsberg skal rydde op i den kinesiske rodebutik
Carlsberg-boss: Store investorer frabeder sig konkrete mål