FødevareWatch

Carlsberg: Alkohofri øl i vækst og mere i vente

Carlsberg har forventninger om, at andelen af alkoholfrie øl i Danmark kan blive lige så stor som i Tyskland - det er tre til fire gange større end forbruget er i dag.

Foto: CECILE SMETANA/POLFOTO/ARKIV

Carlsberg Danmark har høje forventninger til markedet for alkoholfri øl, hvor den seneste lancering, Nordic, forløber godt. Der er forventning om en andel af alkoholfrie øl som i Tyskland - tre til fire gange større end i dag.

Det siger senior innovation manager Pernille Arnt til Ritzau Finans

"Vi lancerede alkoholfrit øl, fordi forbrugerne ændrede adfærd og holdning til alkohol og sundhed, mens det alkoholfrie ølmarked faldt. Det undrede os," siger hun, som forklaring på at lancere af Nordic-serien.

Carlsberg følte heller ikke, at de eksisterende tilbud kunne indfri behovet.

"Vi havde og har godt nok Tuborg Super Light. Men der var en ny type forbrugere i markedet. De ville have et produkt, der ikke skreg alkoholfri. Super Light var for stigmatiseret," siger Pernille Arnt.

Carlsberg vil også gerne have mere smag i en alkoholfri øl, og det krævede lidt mere alkohol i øllet end hidtil. I Tuborg Super Light var der kun 0,2 pct., mens der i Nordic var 0,5 pct., som er grænsen for hvornår en øl må kaldes alkoholfri i de fleste lande i Europa. Carlsberg Nordic blev dog lanceret, inden grænsen i Danmark blev flyttet til 0,5 pct.

"Vi lancerede alligevel, da der var så stort behov i markedet, og nu er der så ens regler i Europa," siger Pernille Arnt.

Carlsberg havde også noteret sig, at andelen af alkoholfrit øl var større i en række europæiske lande og så mulighed for at vokse - og det er lykkedes.

Akoholfri andel vokser flot

I for eksempel Norge er andelen af alkoholfrit øl 3,8 pct., og i Tyskland er andelen 4,2 pct.

"I Danmark er andelen steget fra 0,9 til 1,4 pct., når der tænkes på ren dagligvarehandel og ikke on trade," siger Pernille Arnt, der håber og venter en andel på 2,5-4 pct.

"Vi har potentiale til at udvikle os, men vi synes selv vi er kommet godt fra start. Vi vil op på de 4 pct. eller mere," siger hun.

De danske ølmarked vokser ikke markant, men det er lykkedes for Carlsberg Danmark med alkoholfri øl at vokse mere end markant mere end markedet.

Non-alkoholdøl voksede med 31 pct. fra 2013 til 2014, mens det totale ølmarked voksede med 2,2 pct. og heraf trak specialøl godt. Renses for specialøl var væksten 1,15 pct., oplyser Pernille Arnt.

Nye produkter

Med til at løfte andelen er også innovation - nye produkter - der er nøgleordet for Carlsberg.

"Vi kigger hele tiden på, hvornår markedet er klar til andre typer," siger hun og oplyser, at Nordic lanceres i en Nordic Gylden og Blonde.

Umiddelbart er der ikke planer hos Carlsberg om alkoholfrie specialøl. Specialøl er et marked, der også er i flot vækst.

"Nogle af de andre bryggerier rør på sig, men det kan endnu ikke registreres, og vi har ikke de planer," siger Pernille Arnt.

Nordic holdes lokalt

Selvom Nordic og segmentet i det hele taget vokser pænt, er det ikke et produkt, der direkte kan eksporteres til andre lande. Pernille Arnt kan ikke direkte sige, at det ikke sker, men oplyser, at de fleste lande har lokale brands.

I Norge lanceres alkoholfri øl som Munkholm, der et Carlsberg Norge-produkt, og også i Sverige er der lokale brands til at dække behovet. Hun erkender dog, at Carlsberg Nordic-succesen helt sikkert vil være inspiration ved introduktion af non-alkoholic øl på nye markeder.

Andre Carlsberg-lande kigger på erfaringer, men man "copy paster" ikke direkte til andre lande.

"Om det bliver Nordic eller et lokalt brand, kan jeg ikke udtale mig om," siger Pernille Arnt, men hun understreger, at "vi (Nordic, red.) har en god case".

Alkoholfri fremgang i Tuborg

"Om to-tre år skal special-øl stå for 10 pct. af Carlsbergs forretning i Vesteuropa" 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier