En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
13.07.2015kl. 10.16

Carlsberg: Alkohofri øl i vækst og mere i vente

Carlsberg har forventninger om, at andelen af alkoholfrie øl i Danmark kan blive lige så stor som i Tyskland - det er tre til fire gange større end forbruget er i dag.
Foto: CECILE SMETANA/POLFOTO/ARKIV
Foto: CECILE SMETANA/POLFOTO/ARKIV
AF RITZAU FINANS

Carlsberg Danmark har høje forventninger til markedet for alkoholfri øl, hvor den seneste lancering, Nordic, forløber godt. Der er forventning om en andel af alkoholfrie øl som i Tyskland - tre til fire gange større end i dag.

Det siger senior innovation manager Pernille Arnt til Ritzau Finans

"Vi lancerede alkoholfrit øl, fordi forbrugerne ændrede adfærd og holdning til alkohol og sundhed, mens det alkoholfrie ølmarked faldt. Det undrede os," siger hun, som forklaring på at lancere af Nordic-serien.

Carlsberg følte heller ikke, at de eksisterende tilbud kunne indfri behovet.

"Vi havde og har godt nok Tuborg Super Light. Men der var en ny type forbrugere i markedet. De ville have et produkt, der ikke skreg alkoholfri. Super Light var for stigmatiseret," siger Pernille Arnt.

Carlsberg vil også gerne have mere smag i en alkoholfri øl, og det krævede lidt mere alkohol i øllet end hidtil. I Tuborg Super Light var der kun 0,2 pct., mens der i Nordic var 0,5 pct., som er grænsen for hvornår en øl må kaldes alkoholfri i de fleste lande i Europa. Carlsberg Nordic blev dog lanceret, inden grænsen i Danmark blev flyttet til 0,5 pct.

"Vi lancerede alligevel, da der var så stort behov i markedet, og nu er der så ens regler i Europa," siger Pernille Arnt.

Carlsberg havde også noteret sig, at andelen af alkoholfrit øl var større i en række europæiske lande og så mulighed for at vokse - og det er lykkedes.

Akoholfri andel vokser flot

I for eksempel Norge er andelen af alkoholfrit øl 3,8 pct., og i Tyskland er andelen 4,2 pct.

"I Danmark er andelen steget fra 0,9 til 1,4 pct., når der tænkes på ren dagligvarehandel og ikke on trade," siger Pernille Arnt, der håber og venter en andel på 2,5-4 pct.

"Vi har potentiale til at udvikle os, men vi synes selv vi er kommet godt fra start. Vi vil op på de 4 pct. eller mere," siger hun.

De danske ølmarked vokser ikke markant, men det er lykkedes for Carlsberg Danmark med alkoholfri øl at vokse mere end markant mere end markedet.

Non-alkoholdøl voksede med 31 pct. fra 2013 til 2014, mens det totale ølmarked voksede med 2,2 pct. og heraf trak specialøl godt. Renses for specialøl var væksten 1,15 pct., oplyser Pernille Arnt.

Nye produkter

Med til at løfte andelen er også innovation - nye produkter - der er nøgleordet for Carlsberg.

"Vi kigger hele tiden på, hvornår markedet er klar til andre typer," siger hun og oplyser, at Nordic lanceres i en Nordic Gylden og Blonde.

Umiddelbart er der ikke planer hos Carlsberg om alkoholfrie specialøl. Specialøl er et marked, der også er i flot vækst.

"Nogle af de andre bryggerier rør på sig, men det kan endnu ikke registreres, og vi har ikke de planer," siger Pernille Arnt.

Nordic holdes lokalt

Selvom Nordic og segmentet i det hele taget vokser pænt, er det ikke et produkt, der direkte kan eksporteres til andre lande. Pernille Arnt kan ikke direkte sige, at det ikke sker, men oplyser, at de fleste lande har lokale brands.

I Norge lanceres alkoholfri øl som Munkholm, der et Carlsberg Norge-produkt, og også i Sverige er der lokale brands til at dække behovet. Hun erkender dog, at Carlsberg Nordic-succesen helt sikkert vil være inspiration ved introduktion af non-alkoholic øl på nye markeder.

Andre Carlsberg-lande kigger på erfaringer, men man "copy paster" ikke direkte til andre lande.

"Om det bliver Nordic eller et lokalt brand, kan jeg ikke udtale mig om," siger Pernille Arnt, men hun understreger, at "vi (Nordic, red.) har en god case".

Alkoholfri fremgang i Tuborg

"Om to-tre år skal special-øl stå for 10 pct. af Carlsbergs forretning i Vesteuropa" 

Relaterede artikler:

  • Foto: Philip Davali/Polfoto

    Alkoholfri fremgang i Tuborg

    For abonnenter

  • Foto: Charlotte De La Fuente/Ritzau Scanpix

    "Om to-tre år skal special-øl stå for 10 pct. af Carlsbergs forretning i Vesteuropa"

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

Udmeldingen om, at konkurrenten Delika Food Group vil købe Skare Food og Defco-pålægsfabrikkerne, bliver positivt modtaget hos kunderne i detailleddet.
  • Skare sælger to østjyske pålægsfabrikker
  • Salling Group har droppet samhandel med hele Skare-koncernen: Men du kan fortsat finde kødet i køledisken

For abonnenter

Foto: Pr / Frellsen
Fødevarer

Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres

For abonnenter

Foto: Pr / Ica
Detail

Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Fiskeri

Dansk lakseopdræt udsteder aktier for trecifret millionbeløb

Foto: /ritzau/Gurinder Osan/AP
Drikkevarer

Carlsberg undlader nyt aktietilbagekøb for at købe partner ud i Indien

Foto: Pr / Novozymes.
Fødevarer

Novozymes: Novo Holdings køber aktier for 66 millioner

Læs også

Photo: Liv Møller Kastrup
Drikkevarer

Carlsbergs topchef forudser udfordrende 2023

Væksten fortsatte i 2022 for Carlsberg, men det er ikke givet, at udviklingen fortsætter i samme tempo. Store udfordringer venter forude, siger Cees ’t Hart i forbindelse med bryggeriets regnskab. Opdateret. 

For abonnenter

Foto: Carlsberg / Pr
Drikkevarer

Hjørnesten i Carlsbergs strategi viser slinger i valsen

Frem mod 2027 er premiumkategorien en vigtig faktor for Carlsberg. Men markedsbetingelserne i især Vesteuropa giver udfordringer. Topchef mener dog, at flere nuancer giver kategorien rimelige udsigter.

For abonnenter

Cees 't Hart, adm. direktør i Carlsberg | Foto: Liv Møller Kastrup / Ritzau Scanpix
Drikkevarer

Carlsbergs topchef forventer ikke at sidde strategiperiode ud

Adm. direktør i Carlsberg Cees ’t Hart vil ikke være at finde i spidsen for bryggeriet, når perioden for den nuværende Sail’27-strategi udløber, siger han til Børsen.

For abonnenter

Job

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker – 11.00
  • Novozymes: Novo Holdings køber aktier for 66 millioner – 10.43
  • Carlsberg undlader nyt aktietilbagekøb for at købe partner ud i Indien – 10.34
  • Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern – 10.33
  • Dansk lakseopdræt udsteder aktier for trecifret millionbeløb – 10.06
  • Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres – 09.50
  • Revisor reddede Skare fra konkurs - regning blev aldrig betalt – 09.38
  • Carlsberg: Store investorer venter på exit fra Rusland – 09.24
  • Kagedirektør ser opbremsning: "Det går ikke så stærkt for tiden" – 07.51
  • Carlsbergs topchef forventer ikke at sidde strategiperiode ud – 7. feb.
  • Carlsberg ser interesse fra russiske og internationale købere – 7. feb.
  • Penge fra salg af pålægsfabrikker kan havne flere steder – 7. feb.
  • Carlsberg-topchef: Optimistisk at tro vi kan hæve priser uden noget sker – 7. feb.
  • Barnebarn af jyske pølsevognsejere: Her er den nye ejer af Harry's Place – 7. feb.
  • Stine Bosse genopstiller ikke til Coops bestyrelse – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

  • Endpoint Management Administrator

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge