Japans største bryggeri, Asahi, og dens thailandske rival Thai Beverage kæmper med mindst fire private equity-selskaber om at opkøbe ølmærkerne Peroni, Grolsch og Meantime, der alle er ejet af verdens største bryggeri, AB Inbev. Ølmærkerne bliver solgt for at lette konkurrencemyndighedernes fokus på AB Inbev, efter at selskabet købte sin største rival Sabmiller for over 90 mia. euro sidste år.
Det skriver Financial Times.
Næste budrunde om de tre ølmærker starter ved 2,5 mia. euro. Gode salgstal for ølmærkerne i de sidste tre måneder af 2015 kan dog være med til at skubbe prisen opad, mener analytiker hos Morningstar, Philip Gorham, der ser en pris i nærheden af 3,5 mia. euro.
Salget skal primært være med til at lette Ab Inbevs dominerende position i segmentet for premium-øl, der har været under særlig opsyn af konkurrencemyndighederne i Europa og USA.
Ifølge Financial Times er Asahi favorit til at vinde kampen, hvilket vil give japanerne mulighed for at få en større tilstedeværelse på de europæiske markeder, hvor Peroni og Grolsch har været Sabmillers bedst kendte mærker. Ligesom resten af den japanske økonomi har Asahi haft problemer med at skabe vækst i hjemlandet og er derfor blevet mere aktiv i søgningen efter udenlandske opkøbsmuligheder.
AB Inbev har lavet en kort køberliste for ølmærker
Sabmiller: Højere organisk omsætningsvækst i tredje kvartal
Stor interesse for AB Inbevs megaobligationslån