AB Inbev har lavet en kort køberliste for ølmærker
Bryggerigiganten har fundet frem til en relativt kort liste af mulige købere af de to mærker Peroni og Grolsch, skriver amerikansk medie. Carlsberg ikke på listen.
AF RITZAU FINANS
AB Inbev, der i forbindelse med den igangværende fusion med Sabmiller blandt andet skal frasælge de to ølmærker Peroni og Grolsch, skulle have reduceret antallet af potentielle købere til 4-5. Det skriver netmediet St.Louis Post-Despatch.
På listen skulle være japanske Asahi og thailandske Thai Beverage. Desuden skulle kapitalfondene PAI Partners og Bain Capital være på listen, men et par af de anonyme kilder, som avisen har talt med, nævner også kapitalfonden EQT.
Værdien af de to ølmarkeder skulle være over 2 mia. euro. AB-Inbev vil gerne have salget gennemført i begyndelsen af marts, og der ventes endeligt bud i midten af næste måned.
Anheuser Busch - der er den ene del af AB Inbev - havde hovedkontor i St. Louis inden fusionen med Inbev. AB Inbev har i dag hovedkontor i Leuven i Belgie.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.