Nu kan du tælle kalorier i din øl

Verdens største bryggerikoncerner vil nu oplyse om kalorieindholdet i deres øl direkte på produkterne. Tiltaget kan være med til at ændre en velkendt myte om kalorieindholdet i øl, siger Carlsbergs marketingdirektør.
Foto: Rune Pedersen/POLFOTO/arkiv
Foto: Rune Pedersen/POLFOTO/arkiv

Skåret bredt over en kam bliver øldrikkerne nok ikke set som den mest sundhedsbevidste gruppe i befolkningen, men det bliver der fremover mulighed for at lave om på.

En række store bryggerikoncerner, herunder danske Carlsberg, har nemlig givet sin støtte til et nyt initiativ, der skal sikre, at ernæringsinformationer som bl.a. kalorieindholdet i en øl skal oplyses på flaskerne eller dåserne. Det skriver flere internationale medier.

Den europæiske handelsorganisation for ølproducenter, The Brewers of Europe, annoncerede i den forgangne uge, at organisationens medlemmer vil begynde at inkludere ernæringsinformationerne på deres produkter. Udmeldingen fra den europæiske ølorganisation kommer kort tid efter, at spiritus- og ølkoncernen Diageo annoncerede, at man vil indføre et lignende tiltag for sine produkter, herunder Smirnoff vodka og Guiness øl.

De nye tiltag kommer også i en tid, hvor forbrugerne i en lang række velstående lande er begyndt at stille større krav til både sundheden og gennemskueligheden af de fødevarer og drikkevarer, som de køber.

”Vi kan se, at forbrugerne i højere og højere grad efterspørger denne type informationer, og det gælder sådan set ikke kun inden for øl men på tværs af de fødevarer, som man køber. Derfor er vi gået sammen med de tre andre store bryggerigrupper, og vi er blevet enige om at indfase mærkningen i løbet af 2015 og 2016,” forklarer Morten Boye, marketingdirektør i Carlsberg Danmark, til FødevareWatch.

Får ikke anerkendelse

Marketingdirektøren mener, at det nye tiltag fra bryggeriselskaberne muligvis kan være med til at rette op på en gængs fejlvurdering af kalorieindholdet i øl.

”Det (tiltaget, red.) sker for at løfte informationsniveauet over for forbrugerne, og så arbejder vi med nogle produkter, som måske ikke altid får den kredit, de burde have i forhold til, at de indeholder naturlige ingredienser, og så er der en opfattelse af, at kalorieindholdet i en øl er højere, end det i virkeligheden er. Blandt andet i forhold til vin og spiritus er det opfattelsen, at kalorieindholdet i øl er højere, og det er ikke korrekt,” siger han.

I frygter ikke, at folk vil fravælge øllen, når de kan se, hvad den indeholder?

”Nej, bestemt ikke. Faktisk tværtimod er øl jo baseret på naturlige ingredienser, og det er det, som forbrugerne i stigende grad efterspørger. Kalorieindholdet i en øl er langt mindre, end forbrugerne i dag forestiller sig, så vi tror kun, at det er positivt at gøre det her,” forklarer Morten Boye.

Implementeres med det samme

Forslaget om etiket-ændringerne er blevet støttet af de fire sværvægtere i industrien; AB InBev, SABMiller, Heineken og Carlsberg, og flere af selskaberne har allerede sat skub i emballageændringerne. Hos Carlsberg er man også begyndt at implementere ændringerne med det samme.

”Vi får det op at køre hen over tid på de produkter, hvor det ikke allerede er at finde i dag, når vi alligevel skifter labels ud, mens vi på vores store brands kommer til at gøre det forholdsvis hurtigt, i takt med at vi får opbrugt de labels, som allerede er blevet optrykt. Det er vores intention at gennemføre det hen over 2015 på Carlsberg, og så senest i løbet af 2016 have det på plads for de resterende brands,” siger Morten Boye og tilføjer:

”Vi har allerede den her mærkning på nogle af vores øl, men det nye i det her er, at nu forpligter vi os til at have det på alle vores varianter, således at der på alle etiketter altid vil være en angivelse af energi/kalorier i øllen. Og så vil der på hovedparten af vores produkter også være en ingrediensliste på selve øllen, ligesom der for alle vores varianter vil kunne findes ingrediensliste på nettet.”

Forbrugere mangler mærkning på spiritus

Herslev Bryghus får grønt lys til omstridt hø-øl

Mikrobrygger: Jeg bliver aldrig ølnørd 

Så er det nu for Harboes Bryggeri 

Carlsberg venter højere salg af lavere britisk ølafgift

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Frieslandcampina er tilbage på sporet efter et udfordrende 2023. | Foto: Frieslandcampina/ Pr

Arla-rival vækster markant i første halvår

For abonnenter

Læs også