FødevareWatch

Carlsberg venter højere salg af lavere britisk ølafgift

Bryggeriet er klar til at satse mere på pubindustrien, hvis briterne sænker afgiften på fadøl for tredje år i træk.

Foto: AP Photo/Kirsty Wigglesworth

For tredje år i træk har den britiske regering lagt op til at sænke afgiften på "pints", og hos danske Carlsberg forventer man, at det vil have en positiv effekt på salget.

Det fortæller Jens Bekke, der er kommunikationschef i Carlsberg, til Ritzau Finans.

Den britiske regering med den konservative finansminister, George Osborne, foreslog onsdag at sænke afgiften på en "pint” øl, en halv liter, med 1 penny svarende til 10 øre. Samtidig er der lagt op til, at afgiften på cider sænkes med 2 pct.

Hvis pubindustrien blomstrer, så vil vi også begynde at tænke mere i innovation med nye produkter"

Jens Bekke, ko9mmunikationschef, Carlsberg
”Det er en enorm vigtig nyhed for hele pubindustrien, og på den måde vil det også have en gavnlig indvirkning på vores forretning, hvis salget stiger,” siger Jens Bekke, der dog understreger, at der foreløbigt er tale om et forslag.

Han kan dog ikke komme med Carlsbergs forventninger til effekten af afgiftssænkningen, selvom der de foregående to år er blevet lavet en lignende afgiftssænkning.

”Det eneste, vi kan sige, er, at det har en positiv effekt på vores salg på hotel- og restaurationsområdet, men der sker samtidig mange andre ting på det område, så det er svært at se den isolerede effekt. Men den er positiv,” siger Jens Bekke til Ritzau Finans.

Han fortæller desuden, at afgiftssænkningen kan være ensbetydende med, at Carlsberg tænker i nye baner i Storbritannien, da værdien af investeringer er højere med fremgang i markedet.

”Hvis pubindustrien blomstrer, så vil vi også begynde at tænke mere i innovation med nye produkter, frem for hvis det er en faldende industri,” siger han.

Kan skabe mange arbejdspladser

Selvom en afgiftssænkning på 10 øre per øl kan lyde af meget lidt, så bliver det til en del på den lange bane, da briterne indtager 70 liter øl om året, hvilket dog også tæller de øl, som bliver drukket privat.

Carlsberg er nummer fire på det britiske ølmarked med en markedsandel på 14 pct., ifølge Carlsbergs årsrapport for 2014, mens markedsandelen i "ontrade", der er salg til pubber, restauranter og barer, ligger på 51 pct.

Carlsberg-konkurrenten Sabmiller har oplyst til Bloomberg News, at bryggeriet sender afgiftssænkningen videre til dets kunder, mens det hollandske bryggeri Heineken ligesom Carlsberg udtrykker "tilfredshed" med den lavere sats.

Hos den britiske pub- og bryggeriforening, BBPA, vurderer man, at afgiftssænkningen svarer til 180 mio. pund svarende til 1867 mio. kr.

”Det vil øge beskæftigelsen med 3800 alene i år og tiltrække nye kapitalinvesteringer. Det vil putte 180 mio. pund tilbage i lommerne på øldrikkere og pubgængere. Det er en stor forskel,” siger Brigid Simmonds, der er chef for pub- og bryggeriforeningen, BBPA, i en kommentar på foreningens hjemmeside.

Carlsbergs markedsandel i Storbritannien faldt i 2014. Det samlede marked voksede med omkring 1 pct., men dog faldt inden ølsalget til pubber og restauranter. Tilbagegangen forklares af Carlsberg selv med, at man valgte ikke at satse på forskellige reklametiltag i løbet af året.

Carlsberg investerer 120 mio i nye hestekræfter

Carlsberg jubler: Briter sænker ølafgift igen

Dansk Erhverv: Fjern også afgiften på øl

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier